Bezoek Lely, grootste werkgever van Maassluis

Door Sjoerd Kuiper op 19 februari 2018

We zijn de Partij van de ARBEID. Goed, eerlijk en fatsoenlijk werk is voor ons de kern. Werk zorgt voor inkomen, persoonlijke ontwikkeling, sociale contacten en een bijdrage leveren aan de samenleving. De PvdA wil dat alle Maassluizers zeker zijn van goed werk.

Daarom bezocht de PvdA Maassluis vrijdag het grootste bedrijf van Maassluis, Lely. Aan  de Cornelis van der Lelylaan staat het prachtige, duurzame hoofdkantoor van Lely. Wereldwijd werken meer dan 1.200 medewerkers direct bij Lely, en daarbij nog veel toeleveranciers. Lely is wereldwijd marktleider, levert in meer dan 40 landen en heeft een jaaromzet van 400 miljoen. Lely is echt innovatief bedrijf: ze investeert in R&D en heeft meer dan 1.600 patenten op haar naam staan.

In ons eigen Maassluis werken meer dan 700 mensen bij Lely: in de marketing, productontwikkeling, maar ook productie van allerlei innovatie agrarische producten met de melkrobot als paradepaardje. Mensen van allerlei opleidingsniveau werken iedere dag aan innovatieve producten voor de melkveehouderij.

Tijdens het bezoek vertelde directeur Joop Ham uitgebreid aan de (kandidaat) raadsleden over de recente ontwikkelingen en leidde de delegatie rond door de hypermoderne productiehallen, waar vanwege concurrentieoverwegingen geen foto’s mogen worden genomen. We spraken er enkele werknemers: Lely is duidelijk een bedrijf die mensen van alle komaf een kans geeft: er is een zeer gemengd personeelsbestand, die over het algemeen tevreden zijn.

We vroegen als PvdA natuurlijk uitgebreid door over de kansen en werk naar werk regelingen van de afdeling Forage die is verkocht en binnenkort de productie staakt. Van de 100 mensen die hun baan verliezen, zijn er inmiddels ongeveer 70 aan ander werk geholpen. Er is een goed sociaal plan, extra opleiding en er is een bedrijvenmarkt georganiseerd.

De PvdA heeft grote waardering voor Lely. Omdat Lely zorgt voor veel banen in de stad en de wijde omtrek via de toeleveranciers. Het bedrijf is een voorbeeld van innovatie en duurzaamheid, omdat Lely voor de lange termijn investeert, in de stad en de medewerkers. Lely doet bijvoorbeeld heel actief mee in het techniekonderwijs in Maassluis.

In 2003 werd de Dijkpolder aan Maassluis toegevoegd om er meer woningen te bouwen. Het bedrijf Lely zou gaan vertrekken en de polder was bestemd voor woningbouw. Daar zou het familiebedrijf wel veel mee verdienen (bijna alle grond in de polder is van de familie Van der Lely en zou veel meer waard worden), maar de werkgelegenheid zou fors dalen. Ook was Lely bijzonder gebonden aan de grond: de oprichters van het bedrijf zijn er geboren, getogen en hebben er altijd hun hoofdkantoor gehouden.

In 2009 bezocht de PvdA ook Lely: de oude productielocatie aan de Weverskade, het hoofdkantoor en de tijdelijke fabriek in Rotterdam. Toen bespraken we het idee om een ‘dubbelbesluit’ te nemen: naast de woningbouw ook de bedrijfsactiviteiten in de Dijkpolder vestigen. En dat is uiteindelijk gebeurd: Lely besloot in goed overleg met de gemeente om niet te vertrekken, maar juist de bedrijfsactiviteiten te concentreren in Maassluis: met de bouw van een super duurzaam prachtig pand op een zichtlocatie aan de A20. Daardoor werken er nu 700 mensen in Maassluis bij een prachtig, innovatief bedrijf met een rood logo!

Maassluis maken we samen socialer! Kijk voor al onze plannen op het gebied van werk en inkomen op: https://maassluis.pvda.nl/…/onderdelen-verkiezingsprogramm…/

Sjoerd Kuiper

Sjoerd Kuiper (PvdA): zeker zijn van een stad voor iedereen Stel je eens voor: Ik ben Sjoerd Kuiper, 38 jaar, geboren en getogen in Maassluis. Mijn vriendin en ik zijn de ouders van een dochter van 6 en zoon van 4. Ik ben geboren aan de Merellaan, heb in Sluispolder Oost gewoond en woon nu

Meer over Sjoerd Kuiper