1 mei 2020

PvdA Maassluis eert op 1 mei de medewerkers in de strijd tegen Corona

Vandaag, op 1 mei: de Dag van de Arbeid, heeft de PvdA Maassluis rozen bezorgd bij de verpleegtehuizen Tweemaster en DrieMaasHave. Daar werken zorgmedewerkers nu extra hard om de bewoners liefdevol te verzorgen en het coronavirus buiten de deur te houden.

Om de verbondenheid met bewoners en waardering voor het werk van zorgmedewerkers in onze verzorgingshuizen te tonen bracht de Partij van de Arbeid Maassluis op 1 mei rode rozen naar De Tweemaster en de DrieMaasHave. “Het zeker op een dag als deze belangrijk om zorgmedewerkers te waarderen voor het goede werk wat zij doen”, aldus Jorrit Keijzer, fractievoorzitter van de PvdA Maassluis. “De PvdA Maassluis maakt een groot compliment voor alle mensen die nu hard werken om ons gezond en veilig te houden: medewerkers in de zorg, schoonmakers, de supermarkt medewerkers, onze gemeentelijke buitendienst. Deze rozen voor deze zorgmedewerkers staan symbool voor onze waardering voor al die kanjers. De PvdA vindt dat we de medewerkers die nu eindelijk door heel Nederland worden erkend als vitale beroepen na de Coronacrisis ook echt beter moeten waarderen en belonen.”

Juist in deze tijden van de Coronacrisis is het extra belangrijk dat er goede arbeidsomstandigheden zijn, dat je zeker kan zijn van je werk, iets wat helaas veel mensen met een flex-contract of in een ZZP-constructie nu niet kunnen. En dat je zeker bent van goed loon en een goed sociaal vangnet, want ondanks dat het werk stil ligt liggen je rekeningen dat niet.

We herdenken op  1 mei de vele dappere mensen die hebben gevochten voor zaken als de rechten van werknemers, de 8 urige werkdag, de bestrijding van kinderarbeid, de volksverzekeringen tegen de risico’s van werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. Onze sociaal democratische beweging heeft daarin veel bereikt en er is veel om trots op te zijn, maar de strijd voor goed werk is nog steeds bitterhard nodig! Want tijdens deze coronacrisis zie je pijnlijke scheidslijnen ontstaan tussen mensen die de zekerheid kennen van inkomen uit vast werk en de onzekerheid van mensen die werken op oproepbasis en in ZZP-constructies. De coronacrisis laat nog duidelijker zien hoe ongelijk zekerheden zijn verdeeld op onze arbeidsmarkt. Onzekerheid treft heel veel mensen, maar nog vaker de mensen met kortere schoolcarrières, minder diploma’s, minder werkervaring, lagere inkomens en minder grote buffers. Zij zijn het kwetsbaarst en daardoor als eerste en het ergste de dupe.

De rozen werden enthousiast in ontvangst genomen en worden – volgens het Corona protocol later- aan de medewerkers en bewoners uitgedeeld.

Waar ben je naar op zoek?