Door op 20 maart 2014

PvdA weer grootste partij van Maassluis

De Maassluis kiezer heeft de PvdA weer tot grootste partij gekozen bij de gemeenteraadsverkiezingen. Lijsttrekker Arnold Keijzer bedankte direct na het bekend worden van de uitslag woensdagavond laat dan ook alle 2.719 kiezers die op de PvdA hebben gestemd voor het in de PvdA gestelde vertrouwen. Hoewel de PvdA door de restzetelverdeling net de 5e zetel misloopt en uitkomt op 4 zetels, gaf 19,82% van de kiezers haar vertrouwen aan de PvdA. Dat is beter dan de verwachtingen naar aanleiding van de peilingen en de landelijke trend mocht worden verwacht.

Ook feliciteerde lijsttrekker Arnold Keijzer direct de winnaars van harte: het CDA werd met 17,5% de tweede partij van de stad coalitiepartner VSP ging van 3 naar 4 zetels. Maassluis Belang steeg van 3 naar 4 zetels en CU van 1 naar 2 zetels. Coalitiepartner VVD heeft ook last van de landelijke tegenwind er verloor ook een zetel en is de derde partij geworden, met 16,5% en ook 4 zetels.

De kiezers hebben hun vertrouwen uitgesproken in de kandidaten van de PvdA die de komende jaren zullen inzetten voor een sterk en sociaal Maassluis, waarin iedereen meetelt. De kandidaten van de PvdA komen niet allemaal zomaar op de naam van de partij binnen, maar hebben persoonlijk ook veel mensen achter zich gekregen. Alle kandidaten zijn door voorkeursstemmen in de raad gekozen: naast de lijsttrekker en wethouders Arnold Keijzer ook wethouder Pieter Kromdijk, nieuwkomer Murat Ciftc en raadslid Sjoerd Kuiper zijn direct in de raad gekozen. Ook Jo-Ann van Geest, Turgay Yucel, Abdullah Ertekin en Joop Luijendijk hebben allemaal meer dan 134 stemmen persoonlijk binnengehaald. De uitslag moet nog definitief worden vastgesteld dus er kunnen nog verschuivingen optreden.