24 mei 2018

Wethouder Arnold Keijzer met lof uitgezwaaid

Vanmiddag is onder grote publieke belangstelling onze wethouder Arnold Keijzer uitgezwaaid. Arnold heeft de gemeente ruim 20 jaar gediend als wethouder en heeft dat steeds vol overgave gedaan. Voorafgaand aan de bijeenkomst van vandaag was er de afgelopen weken al een actie op de social media onder #wijzwaaienarnolduit.

Vanwege zijn grote verdiensten voor de stad ontving Arnold uit handen van de Burgemeester de erepenning van Maassluis en reikte de Burgemeester namens de Koning ook een Koninklijke onderscheiding uit waarmee hij benoemd werd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Tijdens de bijeenkomst werd Arnold toegesproken door Burgemeester Edo Haan,door Corine Bronsveld namens de raad en door Sjoerd Kuiper namens de PvdA Maassluis.

Benaderbaar, betrokken en begaan met de inwoners van Maassluis zijn woorden waarmee zijn inzet kort is samen te vatten. Daarnaast werd er door de sprekers stilgestaan bij de typische zinnen en woorden die Arnold gebruikt tijdens de debatten, met als vaste opening altijd het “beste mensen” en het feit dat Arnold altijd in de stad te vinden was. Of dit nou een activiteit in de vroege ochtend was of in de late avond, Arnold was er.

Tot slot sprak Arnold uiteraard de aanwezige zelf toe.

De WOS had vandaag al een mooi filmpje over het afscheid van Arnold.

De tekst die Sjoerd Kuiper namens de PvdA Maassluis sprak is hieronder terug te vinden.

Geachte aanwezigen, beste Arnold, beste Toni, Maar ook Jorrit, Floor, Michael en kleindochter Kate

Ik vind het leuk en bijzonder om hier wat te mogen zeggen namens de PvdA Maassluis.

Die kromme zin van het Koningslied van John Ewbank spookt al een tijd door mijn hoofd “De dag die je wist dat zou komen.” Het afscheid van Arnold als wethouder. We wisten dàt de dag zou komen……. maar de hamvraag was toch jarenlang: wanneer?

Want toen ik in 2004 actief werd in de afdeling al gezegd… “Dit is al zijn tweede periode en de partijregels staan maar 2 periodes toe…” het liep gelukkig anders: uitzondering op de regels is mogelijk voor bijzondere omstandigheden en Arnold was bijzonder. Zo kwam het dat Arnold lijsttrekker werd in 2006, 2010 en 2014. Hij maakte de PvdA de grootste partij en verlengde zijn wethouderschap. Ik begrijp dus wel dat sommigen dachten dat Arnold misschien wel door zou gaan als wethouder…

Ik kan u geruststellen, er was geen bloedige opvolgingsstrijd: Arnold heeft zelf al meer dan een jaar geleden aangegeven te willen stoppen. Dat hebben we echter niet aan de grote klok gehangen. Zoals Arnold zegt: “alles op zijn tijd mensen” en “ieder proces heeft zijn eigen dynamiek”

Want Arnold is de ‘Keizer’ van processen. Niet de man van scherpe politieke conflicten of ideologische debatten. Arnold houdt van samenwerken in goede sfeer. Van problemen oplossen in het belang van de mensen in de stad. Arnold is flexibel en houdt de opties open, maar heeft tegelijkertijd de lange termijndoelen scherp voor ogen. Daarom zet Arnold graag de zaken in een proces. Want met goede processen kan je besluitvorming stapje voor stapje opbouwen. Dat is zorgvuldig, je bouwt draagvlak op en, niet onbelangrijk, je houdt regie. En daar houdt Arnold van…. Dat weten de mensen in dit huis wel.

Dankzij deze procesmatig insteek werken we in Maassluis met projectdocumenten, masterplannen en zelfs Mindmaps…. Overigens was dit even een foutje in de regie, want Arnold is hartstikke kleurenblind.

In de mindmap van de PvdA was er dit voorjaar dus een ‘de dag die je wist die zou komen’ voorzien. Resulterend in deze dag dat Arnold afscheid neemt als wethouder! Hoewel…. De benoeming van het nieuwe college is volgende week dinsdag avond 21:00 en ik weet zeker dat je tot dat moment gewoon doorwerk als wethouder.

En dat tekent je:

Je inzet is ongekend, je lijkt wel onvermoeibaar, je blijft altijd werken aan de stad, je geniet van je rol als wethouder: het informele contact met mensen, het oplossen van problemen, het bouwen aan een steeds mooier Maassluis. Je bent altijd overal bij in de stad als er wat te doen is.

Ook de afgelopen weken ben je doorgegaan: zo veel mogelijk losse eindjes afronden voordat het nieuwe college aantreedt. En allerlei overdrachtsgesprekken: alle kandidaat wethouders zijn al bij je op de koffie geweest om van je te leren: want wie kent het vak van wethouder en Maassluis als stad nou zo goed als Arnold?

Sjaal of fiets

Uiteindelijk is je rode sjaal je kenmerk voor de buitenwereld geworden. Maar het had ook anders kunnen lopen: je was ook jarenlang de fietsende wethouder. Fietsen maakte je extra benaderbaar, is gezond voor jezelf en ook nog eens goed voor het milieu. Maar wat de meeste mensen niet weten: dat fietsen was niet een politieke gimmick, nee… Arnold had de eerste jaren ook gewoon helemaal geen auto.

Rode tandem

Arnold en Toni gingen vroeger samen op de tandem op vakantie, kamperen in Franse heuvels op een loodzware tandem zonder versnellingen.. Dan houd je echt van fietsen. Toen de tandem in 2006 onder het stof vandaan kwam en opgeknapt aan de KW laan verscheen was hij binnen een week rood gespoten en van PvdA borden voorzien. Want de tandem past perfect bij onze PvdA motto’s: samen vooruit, samen werkt beter, sociaal en duurzaam en ga zo maar door…. Die tandem blijven we dus wel lenen!

Het fietsen is wat minder geworden sinds je heupoperatie, maar fietsen is en blijft je favoriete manier van verplaatsen. En sinds je een tweedehands auto aanschafte, dat kan iedereen beamen die weleens met je mee reed, bleef je het tempo van een fietser aanhouden in de stad.

Wat vinden we vanuit de PvdA nou zo geweldig aan de fietsende, sociale wethouder met zijn enorme inzet en Keijzerlijke processen? Je moet Arnold wat langer meemaken om zijn klasse echt te herkennen.

Arnold is een geweldige teamspeler: zowel in het college, binnen de partij, met de ambtelijke organisatie en vaak ook met partners binnen en buiten de gemeente. Arnold wordt door al zijn oud collega’s gewaardeerd. Dat is een prestatie van formaat want er zijn natuurlijk best meningsverschillen in de raad of college. Maar in de politiek zijn onderling vertrouwen en goede persoonlijke verhoudingen net zo belangrijk als zetels in de raad.

Arnold is een hele goede wethouder, maar hij was ook een wandelend uithangbord voor de PvdA. Altijd mee op wijkbezoeken, altijd bij ledenvergaderingen. Zelfs de afgelopen campagne, terwijl je ruim 24 jaar mee hebt gedraaid, was je er alle zaterdagen bij. In vorst of regen: op onze lijstduwer en wethouder met al 60 uur in de benen konden we altijd rekenen.

Arnold was altijd van advies en meedenken: voor burgemeesters, voor collegeleden, voor raadsleden en mensen en organisaties in de stad. Ook als PvdA konden we altijd rekenen voor input voor stukken, commentaar of waarschuwingen. Ondanks het feit dat je druk was met allerlei verplichtingen als wethouder was je altijd een van de eerste met reacties op concept stukken.

Want je blijft altijd constructief en oplossingsgericht! Op de grote dossiers, met discussies met projectontwikkelaars en de raad, maar ook met praktische problemen waar mensen tegenaan lopen. Een van je geweldige uitdrukkingen is “voor een goed plan is altijd geld te vinden” .. Ik laat dat maar even vallen in deze zaal….

En jouw aandacht voor detail. Sommigen hier worden er gek van, maar het is een deel van je succes. Je weet dat de zinnen in raadsstukken scherp worden gelezen, je weet dat een leuke foto er toe doet. En ja, ook voor al die gesprekjes in de stad, dan krabbelt Arnold wat op een papiertje en dat gaat dan maandagochtend de organisatie in.. de lijstjes van Arnold. inwoners waarderen dat enorm: het oplossen van problemen. Sterker nog, naar de PvdA Maassluis heeft de werkwijze met lijstjes overgenomen en gaat nu bijna 12 jaar maandelijks op wijkbezoek… er blijven dus lijstjes van Arnold komen.

Maar belangrijkste is toch dat dit allemaal voortkomt omdat je gewoon een geweldig, aardig mens bent. Altijd investeren in de sfeer, vriendelijk, correct naar iedereen. Met aandacht en belangstelling voor de mensen om je heen en altijd in voor een geintje. Bijna niet op de kast te jagen. Ook als er soms felle kritiek was op besluiten of voornemens bleef je altijd in gesprek met de mensen. Je rust, geduld en kalmte zijn uitzonderlijk.

Beste Arnold,

De burgemeester zei het al, je hebt als PvdA wethouder een grote stempel op de stad kunnen drukken: de Koningshof, het Balkon, de Koningshoek, Sluispolder-West, de Kade, Laan 1940-1945, Wilgenrijk, Lely, maar toch vooral de Burgemeesterswijk. Dat project heb je in 20 jaar van begin tot bijna de afronding getrokken. Je deed al die fysieke projecten toch vooral voor de mensen. Door je grote betrokkenheid bij veel inwoners, wijkverenigingen, sportclubs, je benaderbaarheid…

Namens de PvdA Maassluis, alle partijgenoten, alle PvdA raadsleden en collegeleden waarmee je hebt gewerkt wil ik je enorm bedanken. Je was ons boegbeeld en we zijn trots en dankbaar op hoe je dat heb gedaan: benaderbaar, betrokken, begaan met de mensen in de stad. Je bent altijd gewoon Arnold gebleven: een aardige kerel, geen onnodige opsmuk of dikdoenerij. Als een Drees van deze tijd was je zuinig: geen dure auto’s, glimmende schoenen of verre reizen voor jou.

Beste Arnold en Toni,

Ik wil jullie allebei bedanken. Want Arnold werkt keihard, maar ook het leven van Toni stond in het teken van het wethouderschap: of Arnold was er niet, of hij zat thuis stukken te lezen, te bellen of je wordt meegetroond naar allerlei activiteiten in de stad.

Omdat sport en cultuur de portefeuilles Sport en cultuur zijn die je altijd had willen hebben en nu als ex-wethouder gaat beheren geven we jullie beiden een museumjaarkaart en een abonnement op het blad: Fietsactief.

En een bos rode rozen. Niet om uit te delen! Maar 20 stuks, voor ieder jaar eentje.

Dank je wel!

Waar ben je naar op zoek?