Inbreng Kadernota PvdA Maassluis

27 juni 2023

Hierbij de inbreng van fractievoorzitter Jorrit Keijzer:

Voorzitter

Bij de behandeling vandaag van de kadernota zijn we een jaar onderweg in deze nieuwe raadsperiode. En waar bij het opstellen van het coalitieakkoord er nog best veel financiële ruimte leek te zijn, werden we al snel na de zomer geconfronteerd met een minder rooskleurig beeld wat de financiën betreft.

Ons doel is echt nog steeds investeren in de stad en haar inwoners en het motto DOEN staat dan wat de PvdA Maassluis betreft nog steeds.

Doen op het gebied van Sociale Cohesie

Maassluis maken we met elkaar tot een stad waar het fijn wonen, werken en recreëren is. Met elkaar houdt dit ook in met oog voor elkaar. Hierbij is het goed dat de Wijk op Maat in Maassluis al een aantal jaren is opgezet en dat er ook dmv de wijkdeals gezamenlijk door bewoners van een wijk of straat wordt gewerkt aan de leefbaarheid van hun buurt. Door deze initiatieven leren bewoners van de wijken elkaar ook beter kennen, elkaar te respecteren en wordt het makkelijker met elkaar in gesprek te gaan over zaken die er leven in de wijk.

In tijden van hoge inflatie, hoge energietarieven en alle onzekerheden die de oorlog in de Oekraïne met zich meebrengt is het essentieel om met elkaar om te kijken naar die inwoners die het even niet alleen redden. Hierbij hopen we dat er spoedig kan worden overgegaan tot het uitkeren van de gelden als compensatie van de energietarieven. Daarnaast kunnen inwoners via Vraagraak terecht voor advies, informatie en concrete hulp om een groot aantal gebieden. We vragen het college om dit blijvend onder de aandacht van onze inwoners te laten houden, zodat iedereen weet waar ze terecht kunnen.

Doen op het gebied van een bereikbare stad

We hebben als raad met elkaar de mobiliteitsvisie vastgesteld waarin we hebben gezegd dat we de voetganger en fietsers op 1 zetten. Om dit te kunnen bereiken is het van groot belang dat we goede fiets en voetpaden hebben. Bij de Kwartellaan is dit goed aangepakt en we zien nu ook dat de Uiverlaan 30km zone is, iets dat al een langere wens was van de PvdA Maassluis. Echter het asfalteren van de autorijbaan en tegelijk borden op fietspaden neerzetten met afstappen ivm losliggende tegels is een verkeerd signaal. Het fietsplan laat op zich wachten en we vragen het College dan ook wanneer deze naar de raad zal komen en waarom het asfalteren van fietspaden langs bijv de Rozenlaan en de Albert Schweitzerdreef zo lang op zich laat wachten.

Doen op het gebied sport

Sporten is gezond, zorgt voor sociale contacten en is ook gewoon leuk om te doen! Het heikele onderwerp bij de sport is helaas al jaren het achterblijven van de kwaliteit van de binnensportaccommodaties. Over de sportlaan hebben we als raad al een besluit genomen, echter wachten we daarbij op een uitspraak van de rechter over het kappen van een aantal bomen. Heeft het College al enig zicht wanneer die zal komen.? Recent hebben we een thema bijeenkomst gehad over de Olympiahal en de mogelijkheden die daar voor zijn om met de omliggende verenigingen en de wijk te komen tot een nieuwe sporthal

Doen op het gebied van duurzaamheid

Op het gebied van duurzaamheid timmeren we hard aan de weg. Als een van de eerste gemeente in Nederland stelden we een integrale duurzaamheidsvisie vast. De komende jaren moeten we zorgen dat die visie werkelijkheid wordt. Daar hebben we alle afdelingen in het stadhuis voor nodig en vraagt dus om goede samenwerking. De transitie rondom duurzaamheid kan namelijk een nieuwe tweedeler worden in de samenleving. In die transitie moeten we zorgen dat iedereen mee komt, ook mensen met een kleinere portemonnee. Ik geef u nog maar even mee onze eerder ingediende motie Duurzaamheid voor iedereen die hierover ging.

Doen op het gebied van voldoende woningen voor iedereen

Op het gebied van wonen zijn we als Maassluis op vele vlakken druk bezig. Ik noem maar even de Kade, het balkon, Sluispolder West, de afronding van de Burgemeesterswijk en het Wilgenrijk. De woningnood is hoog en het is goed dat Maassluis daarom vol inzet op nieuwe woningen. Hierbij  oog hebbende voor de sociale woningvoorraad, maar ook de middenhuur en de betaalbare koop. Dat dit laatste lastig is in de huidige woningmarkt snappen we als PvdA Maassluis. Het is daarom goed dat we recent nog de nieuwe starterslening verordening hebben vastgesteld met elkaar en dat er hopelijk ook snel gebruikt kan worden gemaakt van het Maassluise Model, welke er voor zorgt dat nieuw te bouwen huizen ook in de toekomst betaalbaar blijven.

Doen op het gebied van een veilige stad

Om een fijne stad te zijn om in de wonen, moet de stad ook een veilige stad zijn. Als PvdA Maassluis hebben we al een aantal keren hierbij stilgestaan en dan met name het hufterige gedrag van sommige inwoners waaraan vele zich storen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het hard rijden door de stad en de overlast van zwerfvuil en hondenpoep in de speelgebieden voor kinderen. We waren dan ook verbaasd dat er op de laatste 2 afgelopen jaar onderbesteding was en roepen het college op hier vol de aandacht voor te hebben. We snappen de problematiek van de arbeidsmarkt en daarmee het lastig vinden van nieuwe BOA´s. We hopen toch dat hierbij snel een invulling kan worden gevonden.

Doen op het gebied van een financieel gezonde stad.

Om de ambities die we met elkaar hebben te kunnen waarmaken moeten we ook een financieel gezonde stad zijn. En een blik naar de toekomst op financieel gebied lijkt op eerste gebied niet heel rooskleurig te zijn. Waar we de komende 2 jaar nog wel groene cijfers zien gaat het vanaf 2026 naar beneden. Dit komt echter niet doordat wij als gemeente een financieel onverantwoord beleid met elkaar voeren, maar heeft te maken met het ontbreken van voldoende financiële middelen vanuit het rijk om de taken die zij aan de gemeentes hebben overgedragen waar te kunnen maken. Bij de kadernota van vorig jaar hebben we het college al opgeroepen niet bij voorbaat te gaan bezuinigen. En ook in dit geval vinden we dat er stappen moeten worden gezet vanuit Den Haag om ervoor te zorgen dat gemeentes niet gedwongen worden vergaande bezuinigingen door te voeren. Uiteraard roepen we het college op om met of via de VNG dit constant onder de aandacht van het rijk te laten zijn.

Overigens zien we in de mei circulaire dat we structureel ruim 4 ton gunstiger uit zijn dan in de kadernota wordt aangegeven. Daarnaast zien we bij de jaarrekening ook bijna altijd een veel positiever financieel plaatje dan dat we bij de begroting bespreken.

In de kadernota doet u voorstellen hoe u richting de begroting keuzes wilt gaan maken. Uiteindelijk moeten wij daarover als raad met de begroting een besluit nemen. Aangezien we als PvdA Maassluis vinden dat we alleen maar een besluit kunnen nemen als we ook daadwerkelijk inzicht hebben wat er achter de bedragen voor beleid en keuzes zijn gemaakt hebben we een motie met

verzoekt het college,

• voor de nieuwe structurele ruimtevragers groter dan 150.000 euro (in 2027) voor- of bij de begroting te komen met gedegen onderbouwde raadsvoorstellen;
  • en daarin verschillende alternatieven uit te werken waarin de financiële en maatschappelijke consequenties duidelijk worden gemaakt o.a. in het geval dat:

*  de ruimtevrager niet wordt toegekend;

*  de ruimtevrager met beperkt budget wordt toegekend;

*  de ruimtevrager wordt uitgevoerd binnen de begroting van het betreffende beleidsterrein (oud voor nieuw);

• hierbij waar nodig extern onderzoek uit te voeren;

Naast de financiële keuzes die we mogelijk moeten gaan maken hebben is ook de druk op de organisatie een punt van aandacht die u aangeeft in de kadernota. Al eerder hebben we met elkaar gesproken over de overschrijding die op personeel was en de grote mate van externe inhuur. Om de ambities waar te kunnen maken hebben we een robuuste ambtelijke organisatie nodig met het liefste uiteraard zoveel mogelijk mensen in eigen dienst. Dit zorgt niet alleen voor meer betrokkenheid, maar ook dat de kennis binnen de organisatie behouden blijft. We komen hier nog met elkaar over te spreken en we zien uit naar uw bevindingen en voorstellen op dit gebied.