12 mei 2022

PvdA: geen vertrouwen in stabiele, constructieve coalitie met Leefbaar Maessluys

De fractie van de PvdA Maassluis heeft gisterenavond laten weten dat ze onvoldoende vertrouwen heeft dat er een stabiele, constructieve samenwerking in coalitie en college kan worden gevormd met Leefbaar Maessluys.

We hebben de afgelopen 4 weken geprobeerd of we een coalitie konden vormen. We hebben intensieve besprekingen gehad om nader tot elkaar te komen. Dat ging soms goed, soms moeizaam. Op een veel onderwerpen hebben we teksten besproken voor een coalitieakkoord, op andere onderwerpen kwamen we er niet uit.

Met het debat over de verlenging van de opvang van vluchtelingen op de Lady Anne, en de berichten hierover vervolgens op de sociale media van Leefbaar Maessluys kwam het verschil in waarden, de manier van samenwerking en stijl van politiek bedrijven al eerder naar voren.

Afgelopen week heeft Leefbaar Maessluys gezegd dat ze de komende periode een profiel wil benadrukken dat op gespannen voet staat met de uitkomsten van de besprekingen. Dat zette de eerdere inhoudelijke besprekingen in een ander daglicht.

Een nieuwe coalitie, en zeker een college moet 4 jaar lang intensief samenwerken, verantwoordelijkheid dragen en leiding geven aan de gemeente Maassluis. Dat vergt vertrouwen in elkaar en de wil om samen te werken. Een stabiel en constructief stadsbestuur in Maassluis is van groot belang voor de komende jaren, waarin Maassluis voor belangrijke besluiten staat om de stad verder te ontwikkelen tot sterke, sociale en saamhorige stad.

De fractie van de PvdA Maassluis heeft na de gesprekken van afgelopen week niet meer het vertrouwen dat op dit moment zo’n samenwerking te vormen is in een coalitie met Leefbaar Maessluys.