21 december 2021

PvdA Maassluis stelt diverse kandidatenlijst vast

“Samen werkt beter” onder die noemer stelde de PvdA Maassluis op 20 december haar ambitieuze verkiezingsprogramma en kandidatenlijst vast. De kandidatenlijst is een mooie afspiegeling van de Maassluise samenleving geworden, vol kwaliteit en ambitie. Afdelingsvoorzitter Joop Luijendijk: “De PvdA Maassluis is blij met de goede mix van ervaring, vernieuwing, leeftijden en verschillende achtergronden op de lijst. We gaan een mooi resultaat proberen te halen om de komende raadsperiode verder te bouwen aan een sterk en sociaal Maassluis.” De PvdA is met het vaststellen van een ambitieus verkiezingsprogramma en de kandidaten lijst klaar voor de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. Het verkiezingsprogramma zal worden gepresenteerd tijdens een aparte bijeenkomst in januari. In augustus kozen de leden wethouder Sjoerd Kuiper al tot lijsttrekker. De top 10 van de PvdA ziet er als volgt uit, met daarbij de duiding van de kandidaten door de bestuur:

1. Sjoerd Kuiper, 42 jaar, wethouder bouwen en wonen, werk en inkomen en sociale cohesie

“Sjoerd is ondanks zijn jeugdige leeftijd een ervaren raadslid en bestuurder. De afgelopen jaren heeft hij voortreffelijk werk geleverd als wethouder. Zo zorgde hij voor versnelling in de woningbouw, voor meer betaalbare woningen en de invoering van het Maassluise Model, die juist starters op de woningmarkt een helpende hand biedt. Daarnaast wist hij ook op zijn andere dossiers veel voor elkaar te krijgen, zoals de opzet van een wijkaanpak ‘Samen zijn wij Maassluis’ en investeringen en werkgelegenheid en armoedebestrijding via Stroomopwaarts. Sjoerd is altijd in de stad te vinden en gaat constant het gesprek met alle inwoners aan. ”

2. Iris Vrolijks, 23 jaar, raadslid, Product Manager bij trainingsinstituut de Baak en masterstudent Sociologie aan de Erasmus Universiteit.

“Iris is vier jaar geleden als jonge vrouw in het diepe gesprongen en heeft zich stormachtig ontwikkeld als gemeenteraadslid. De afgelopen jaren heeft Iris zich ingezet op onder andere duurzaamheid, jeugdzorg en onderwijs. Daarnaast bleek zij zowel in de stad als in de fractie een echte verbinder. Zo vroeg ze in de raad aandacht voor de energielasten voor inwoners met een laag inkomen en haalde een motie binnen om de inwoners van oudere koopwoningen te steunen bij het verduurzamen. Ook zorgde Iris voor het verbod op straatintimidatie in Maassluis. Landelijk trok Iris ook de aandacht met haar campagne als kandidaat voor de Tweede Kamer, ze haalde daarbij een verrassend aantal voorkeursstemmen. In haar campagne maakte ze zich hard voor de positie van jongeren. Iris is dus dé stem voor jongeren in onze stad!”

3. Jorrit Keijzer, 40 jaar, fractievoorzitter, shiftleader frontoffice in een hotel in Delft en actief bij de Maassluise Basketbal Vereniging Green Eagles.

Jorrit heeft afgelopen jaren in een korte tijd zich het fractievoorzitterschap eigen gemaakt. Met zijn humor en enthousiasme krijgt hij in de gemeenteraad via goede samenwerking veel voor elkaar. De afgelopen jaren heeft hij zich onder andere ingezet op ingezet op wonen, sport en veiligheid. Jorrit behaalde successen door sporttoestellen in de buitenruimte te regelen en verhoogde de kwaliteit van het beheer in de Binnenstad. Ook stelde hij het gebrek aan starterswoningen aan de kaak een stelde hij kansenongelijkheid op de agenda door zijn moties.

4. Paul Luijenburg, 56 jaar, Project Manager bij Ahold Delhaize, (oud)-voorzitter hockeyvereniging Evergreen.

“Paul is de nieuwkomer op de lijst. Paul heeft zijn bestuurlijke sporen verdiend in Maassluis als voorzitter van hockeyvereniging Evergreen. Paul is een volhouder en strijdvaardig en zal een goede aanvulling op de fractie zijn, ook met zijn brede ervaring in het bedrijfsleven.”

5. Abdullah Ertekin, 32 jaar, steunraadslid en jurist bij een accountskantoor

“Abdullah heeft er ondanks zijn jonge leeftijd al veel gedaan binnen de PvdA Maassluis, eerst als bestuurslid en nu 4 jaar als steunraadslid en klopt nu aan de deur voor het raadslidmaatschap. Hij heeft zich al die jaren actief ingezet, ook in het ombudswerk, en is voor de PvdA Maassluis een waardevolle kracht. Hij is zeer gemotiveerd en is gedreven om zijn sociaaldemocratische idealen tot uitvoering te brengen.”

6. Hans de Bruin, 63 jaar, Senior Adviseur Sociaal Domein bij Wyzer Advies en oud voorzitter van Stichting Maassluis Maritiem

“Hans is met zijn enorme kennis en ervaring met name op gebied van werk en inkomen, zorg en sociale zekerheid een belangrijke inhoudelijke kracht voor de PvdA fractie. Daarnaast was Hans 11 jaar voorzitter van de Furieade, waarmee hij elk jaar een prachtig feest wist te organiseren waar we trots op zijn als stad.”

7. Mike Feuerberg, 70 jaar, oud bestuurder van Stichting Onder Een Dak

“Tweede nieuwkomer op de lijst is Mike Feuerberg. Mike geniet grote bekendheid in Maassluis als mede oprichter en bestuurder van Stichting Onder Een Dak. Gezien zijn ruime ervaring en inzet voor de zwakkeren in de samenleving is hij een waardevolle aanvulling voor de fractie.”

8. Zeki Celikkaya, 48 jaar raadslid, Maatschappelijk werker ouderen in Rotterdam.

“Zeki heeft zich als nieuwkomer de afgelopen vier jaar laten zien als een betrokken raadslid. Hij is er voor belangrijke groepen in onze stad op momenten die er toedoen. Daarmee is Zeki een echte verbinder. In de gemeenteraad zet hij zich in op de thema’s verkeer, ouderen en eenzaamheid. Vanuit zijn werk als Maatschappelijk werker weet hij hoe belangrijk het is eenzaamheid in onze stad te bestrijden. Op zijn aandringen zijn er extra zebrapaden gekomen en is de inzet op eenzaamheid fors vergroot.”

9. Nick van der Ende 26 jaar, historicus en ondernemer

10. Hilde Jansen, 67, gepensioneerd horecamedewerker Koningshof en bestuurslid commissie leefbaarheid Burgemeesterswijk.

De lijst wordt verder aangevuld door een mix van jong en oud. Op 11 Jo-Ann van Geest, op 12 Bart Godthelp, op 13 Marjolein Hoogenraad, op 14 Gert Rikhof. Daaronder komen de lijstduwers: op 15 Peter van Baalen, op 16 Joop Luijendijk, op 17 Pieter Hoogenraad.

De ereplaats is voor lijstduwer is voor onze oud-wethouder Arnold Keijzer op nummer 18.