3 november 2020

Spreektekst begroting 3 november 2020

Maassluis maken we samen, voorzitter, in deze coronaperiode blijkt maar weer eens hoe dit tot uitdrukking komt in de stad. Ondanks de social distance zijn er vele mooie initiatieven waarbij inwoners, bedrijven, organisaties elkaar te hulp schieten en op een creatieve manier er met elkaar voor zorgen dat we in deze moeilijke tijd er toch zijn voor elkaar.

De coronacrisis is ingrijpend en zorgt voor problemen, maar biedt ook kansen Zo zorgt het thuiswerken vaak voor een betere werk-privé balans., maar ook minder gereden kilometers, minder verkeer en minder uitstoot. Duurzaamheidswinst die we ook na Corona vast moeten houden.

Wij hebben vorig jaar de motie duurzaamheid voor iedereen onder de aandacht gebracht maar zien hiervan nog te weinig terug. We roepen het college dan ook op om juist in deze tijd waarin we meer thuis zijn met de verwarming aan, inwoners bewust te maken van de kansen en mogelijkheden om hun woning duurzamer te maken.

Voorzitter, zeker zijn van een goed financieel beleid is lastig in een tijd dat het kabinet roept dat het in tijden van crisis niet verstandig is om te bezuinigen maar dat we juist met investeringen en extra geld de werkgelegenheid in stand moeten zien te houden. En dat doen zij ook met vele miljarden en terecht! Het is echter zo krom als wat dat hetzelfde kabinet tegelijkertijd de gemeenten dwingt om wel een sluitende meerjarenbegroting te presenteren! Voorzitter, wat de PvdA Maassluis betreft is dit onbegrijpelijk. Te meer omdat de tekorten die bij veel gemeenten zijn ontstaan de afgelopen jaren niet het gevolg zijn van een slecht financieel beleid, maar door de nieuwe gemeentelijke taken die we erbij hebben gekregen, maar waarvoor structureel te weinig geld komt uit Den Haag.

Zeker zijn van een goede gezondheid is in deze tijd geen vanzelfsprekendheid. Het coronavirus kan iedereen treffen, dat zien we overal in de stad. Het dringende advies om mondkapjes te dragen heeft tot gevolgen dat deze door inwoners moeten worden aangeschaft. Wij vragen het college dan ook om te bekijken of er in samenwerking met de voedselbank aan die inwoners die het financieel echt heel zwaar hebben herbruikbare duurzame mondkapjes verstrekt kunnen worden om op die manier er voor zorg te dragen dat door iedereen in de stad aan dit dringend advies kan worden voldaan. Graag een toezegging op dit punt.

Inwoners moeten ook zeker zijn van een redelijk inkomen, waarmee ze het brood op de plank en het dak boven het hoofd te kunnen betalen. Zeker nu zo veel mensen hun werk en daarmee inkomen verliezen is het van groot belang dat inwoners die zonder werk zijn komen te zitten zo snel mogelijk weer richting een nieuwe baan worden begeleid. Een baan is wat ons betreft meer dan zeker zijn van een eerlijk inkomen, maar is ook goed voor je sociale netwerk, geeft richting, structuur en kansen voor ontplooing. Het is dan ook goed dat in deze begroting de mogelijkheid wordt geboden om in Maassluis basisbanen in te voeren.

Een aantal ondernemers in de stad hebben het zwaar. De horeca mocht na een eerdere gedwongen sluiting weer open met strenge maatregelen waardoor zij minder bezoekers konden ontvangen dan voor de coronacrisis. Helaas zitten we nu weer in de situatie dat de horeca gedwongen gesloten is. Als PvdA Maassluis hebben wij al een aantal keren aan de orde gesteld en het college gevraagd of er gekeken kan worden naar de heffing van de precariobelasting voor deze bedrijfstakken. We overwegen een motie hierover

Iedereen kind in de stad moet wat de PvdA Maassluis zeker kunnen zijn van het volgen van zwemles. In de begroting kunnen we lezen dat het College het schoolzwemmen in de stad wil afschaffen. Schoolzwemmen zorgt ervoor dat alle kinderen in Maassluis in contact kwamen met zwemmen. Het belang van zwemles in een waterrijk land als Nederland is duidelijk. Het volgen van zwemlessen moet dan ook voor ieder kind toegankelijk zijn en mag niet afhangen van de financiële situatie van het gezin waarin ze opgroeien.

Zeker kunnen zijn van voldoende beweging is in een tijd waarbij sporten bij je vereniging of sportschool niet altijd mogelijk was voor veel inwoners lastig. Het was mooi om te zien dat veel sporters maar ook andere inwoners gebruik maakten van de buitenruimte in onze stad zoals bijvoorbeeld bij de atletiek baan, of de wandel en fietspaden langs het scheur. Langs deze strook is er de afgelopen jaren veel gerealiseerd, denk aan de natuurspeeltuin avonturis, maar ook kunst die de strook verfraaid. De PvdA Maassluis pleit al jaren voor sporttoestellen in deze strook, maar dit is tot op heden nog niet gerealiseerd.

In deze corona crisis die voor velen onzekerheid met zich meebrengt is het van cruciaal belang dat ook de gemeente maatregelen neemt die bijdragen aan het in stand houden van een gezonde samenleving, verduurzaming en werkgelegenheid. Verschillende gemeenten hebben om deze reden een Corona noodfonds ingesteld om zo incidenteel middelen in te zetten om gericht maatregelen te kunnen nemen die op korte termijn helpen bij knelpunten veroorzaakt door Covid-19. Wij horen graag een reactie van het College over zo een noodfonds en hebben hiervoor ook een motie klaarliggen.

Zeker zijn van een goede, betaalbare woning voor iedereen is voor de PvdA Maassluis een reden van ons bestaan. Er wordt in de stad gelukkig volop gebouwd. Tegelijkertijd zien we dat het steeds langer duurt voordat je in aanmerking komt voor een sociale huurwoning en dat de huizenprijzen op de koopmarkt hoger zijn dan ooit. Het is dan ook goed dat de afgelopen periode we als raad een aantal besluiten hebben genomen om ervoor te zorgen dat we hierin stappen gaan maken. Stappen om woonoverlast en overbewoning aan te pakken, te onderzoeken of erfpacht kan zorgen dat betaalbare koop ook op de lange termijn betaalbaar blijven voor nieuwe kopen, maar ook dat in nieuwe projecten minimaal 33% van de woningen sociale huur dient te zijn om zo te komen tot echt gemengde wijken met woningen voor elke doelgroep.

In een tijd waarin we meer thuis zijn dan normaal is het nog meer van belang dat je zeker kan zijn van een veilige leefomgeving. Wij hebben in de commissie aan de orde gesteld het verloop binnen de politie wat er voor zorgt dat de herkenbaarheid van de wijkagent en de korte lijntjes die deze had onder druk komt te staan. De burgemeester heeft daarnaast rondom de metro stations preventief fouilleren ingevoerd. Hij heeft hiervoor de steun van de PvdA en wij kunnen ons voorstellen nu deze maatregel is ingevoerd, de roep van onze partij om vaste camera’s te plaatsen bij de metrostations ook tot de mogelijkheden behoren.

De sport en cultuur sector heeft het zwaar in deze coronatijd. Theaters mogen maar beperkt aantal bezoekers hebben en moeten misschien wel weer helemaal dicht, en ook bij de sportverenigingen mag er maar door een deel van de sporters worden getraind en zijn wedstrijden tot nader order verboden. De MSR heeft een ronde langs de verenigingen gemaakt en hiervan de raad per brief geïnformeerd. Wij horen graag van de wethouder een reactie hierop en hoe hij samen met de MSR en de CRM in contact staat met de verenigingen om hun waar nodig te kunnen ondersteunen.

Voorzitter tot slot

Ondanks dat we nu in een onzekere tijd leven blijven wij als PvdA Maassluis geloven in een samenleving waarin we allemaal onze bijdrage leveren en elkaar helpen, zodat iedereen vooruit kan komen. Want voorzitter, we moeten allemaal kunnen rekenen op een betere toekomst’