17 november 2021

Vuurwerkoverlast en vernielingen Maassluis

De PvdA Maassluis heeft tijdens het actualiteiten half uur in de Gemeenteraad het vuurwerkoverlast in de stad en de daarbij aangerichte vernielingen aan de orde gesteld. Hieronder de vragen die we aan het college stelden en daarbij de artikelen die hierover op de WOS zijn verschenen.

De afgelopen hebben we in Maassluis te maken met flink overlast door vuurwerk. Niet alleen horen we enorme zware explosies in de stad, waarschijnlijk van vuurwerkbommen, die mensen schrik aanjagen en gevaarlijk zijn voor mensen in de buurt, maar we hebben ook te maken met flinke schade aan portieken en brievenbussen bij o.a. de flats aan de Jozef Israellaan, de Jasmijnstraat, Lavendelstraat en een hal aan de Mimosastraat. Het loopt de spuigaten uit

Als PvdA Maassluis hebben we de volgende vragen:

– zijn er al bekeuringen of aanhoudingen geweest n.a.v het vuurwerkoverlast en de vernielingen die door vuurwerk zijn aangericht?
– zo nee, hebben politie, BOA’s of andere opsproringsdiensten al een beeld op welke groepen dit doen, er is toch een duidelijk patroon te herkennen
– Kunt u toezeggen dat indien er daders worden opgepakt alle schade die veroorzaakt is op deze personen zullen worden verhaald?
– Vorig jaar heeft u de raad geïnformeerd dat er vanuit de politie een vuurwerkteam van 10 man in het leven was geroepen om vuurwerkoverlast tegen te gaan. Is of wordt dit vanuit de politie dit jaar wederom in het leven geroepen?
– Heeft u n.a.v. de incidenten die zich voornamelijk met vernielingen tot nu concentreren op de bomenbuurt al de mobiele camera’s ingezet?
– En worden onze boa’s ook gericht ingezet op die buurten waar de overlast geconstateerd wordt?
– ziet u nog andere creatieve mogelijkheden, zoals inzet van de DCMR opsporingsmogelijkheden? Het gaat immers ook over geluid en luchtkwaliteit..