Artikel 51 vragen nav Rotonde aan de Laan 1940-1945
Na lang aandringen is de Laan 1940-1945 fors aangepakt en zijn er 2 rotondes aangelegd. Die moeten bijdragen aan lagere snelheid van het doorgaande verkeer, een betere verkeersveiligheid voor het langzaamverkeer, beter doorstroming van het verkeer, minder geluidsoverlast en betere luchtkwaliteit en een beter oversteekbaarheid. Gelet op de voorzieningen aan beide zijden van de Laan 1940-1945 (VDL, zwembad, winkelcentrum, het startpunt en aan de andere kant het Reviuslyceum, CKC en de binnenstad) zijn er veel overstekende verkeersdeelnemers. Daarbij zijn ook veel kinderen en jongeren. In de afgelopen 2 jaar is het gebruik en verlichting van de nieuwe Laan 1940-1945 meerdere keren negatief in het nieuws gekomen. Dit weekend kwam het nieuws naar buiten dat er een vrachtwagenchauffeur is doorgereden na een ongeluk met een jonge dame die haar enkel had gebroken bij een aanrijding. Naar aanleiding daarvan heeft de PvdA Maassluis de volgende vragen aan het college.
- Hoeveel klachten heeft u ontvangen in de afgelopen 2 jaar over de rotondes en de verlichting? Heeft u snelheidsmetingen laten verrichten na de nieuwe rotondes? Wat is daarvan het beeld qua snelheid?
- Hoeveel aanrijdingen zijn er tot nu toe geweest op de Laan 1940-1945 na de renovatie, vooral op de beide rotondes? Hoe verhoudt zich dit tot de periode daarvoor?
- De verlichting op de Laan 1940-1945 heeft de afgelopen jaren vele malen niet gewerkt, we hebben daar al eerder vragen over gesteld. Ook afgelopen weken was het weer een paar raak. Heeft u een overzicht van het aantal keer? Wat is de oorzaak van zoveel storingen in deze splinternieuwe verlichting? Waarom is het nog steeds niet echt opgelost?
- Wij hebben als PvdA Maassluis vorig jaar maart aangedrongen op betere verlichting en daarna zijn er ook extra lichtmasten geplaatst. Maar toch lijkt het erop dat het zicht nog steeds niet goed verbeterd is. Misschien vanwege de smalle lichtbundels van de LED verlichting toch fietsers en voetgangers niet goed verlicht worden. Kunt u hier een reactie op geven? Kunt u extra maatregelen nemen?
- Een aantal gebruikers klagen over de rotonde aan de Vermeerlaan. De zebrapaden en fietspadoversteken zijn dicht op de rotondes geplaatst. In andere steden – oa in Schiedam, aan de Burg van Haarenlaan- zijn die wat verder van de rotonde af geplaatst, zodat de automobilisten eerst met de auto’s bezig zijn en daarna overstekende fietsers zien en de fietspaden liggen nadrukkelijk hoger. Zijn dergelijke oplossingen nog mogelijk?
- Is het mogelijk om de rotondes door middel van innovatieve LED verlichting in het asfalt veiliger te maken voor het langzaam verkeer?
- De dubbele uitvoering van de turbo rotonde met 2 rijbanen zorgt voor het risico van zogenaamde ‘afdekongevallen’. Ziet u hier nog mogelijkheden om dat risico te verkleinen?