2.Investeren in kansengelijkheid en bestaanszekerheid

2.Investeren in kansengelijkheid en bestaanszekerheid

De PvdA staat voor een eerlijke, sociale fatsoenlijke samenleving. Hierin krijgen alle inwoners gelijke kansen en kunnen zij zeker zijn van hun bestaan. De PvdA is opgericht om te strijden voor rechtvaardige samenleving. Wij vinden dat iedereen de kans moet krijgen op een goed leven: ongeacht je achtergrond, opleiding, geloof, geaardheid, leeftijd of inkomen.
Die strijd tegen onrecht, tegen uitbuiting en voor een rechtvaardige samenleving met gelijke kansen voor iedereen is waarom we opkomen voor rechten voor werknemers of gedwongen ZZP-ers tegenover de grote bedrijven, voor de rechten van mensen in de verdrukking en voor woningzoekenden tegen de huismelkers.
Dat is ook waarom we strijden tegen discriminatie en investeren in gelijke kansen. Omdat we voor iedereen een goede kwaliteit van leven wensen en onrecht niet accepteren, zijn we voor een eerlijke spreiding van kennis, macht en inkomen.
Het investeren in kansengelijkheid en bestaanszekerheid zijn de rode draden in dit verkiezingsprogramma: van onderwijs naar werkgelegenheid en van woningbouw naar integratie.
Iedereen telt mee!
– Samen zijn wij Maassluis! Daarom gaan we volop investeren in een inclusieve stad. Want ongeacht je leeftijd, je inkomen, je geloof, je uiterlijk, je opleidingsniveau, je fysieke beperkingen, of geaardheid: iedereen telt mee en verdient gelijke kansen (dit is hierboven al gezegd).
– Om het onrecht tegen te gaan moeten we soms ongelijk investeren om gelijke kansen te creëren: de scholen waar de grootste leerachterstanden zijn hebben immers meer behoefte aan ondersteuning. Inwoners met een arbeidsbeperking hebben meer ondersteuning nodig om bijvoorbeeld via een loonkostensubsidie of basisbaan aan het werk te komen.
– We willen voorkomen dat verschillen leiden tot verdeeldheid. Daarom investeren we in sociale cohesie: door verbinding en ontmoeting aan te stimuleren. Dat draagt bij aan begrip en tolerantie, aan veiligheid en gezelligheid.
– Om de integratie en sociale cohesie te bevorderen gaan we de wijkaanpak ‘Wijk op Maat’ verder uitbouwen.
– Nieuwkomers in Maassluis willen zo snel mogelijk laten inburgeren en volwaardig laten meedoen. Via Stroomopwaarts en vluchtelingenwerk zorgen we voor taalonderwijs, inburgering en begeleiden we nieuwkomers zo snel mogelijk naar werk. Dat zorgt immers voor inkomen en voorkomen van armoede, van werkelijk contact, oefeningen met taal en kansen op ontwikkeling.

Sociale cohesie
Maassluis is zo veel meer dan een verzameling stenen, wegen en vlieten. Het is de plek waar we leven, elkaar ontmoeten, ons prettig voelen en onszelf kunnen ontwikkelen. Voor de een is dat wat makkelijker dan voor de ander. Daarom zorgen we ervoor dat in de wijken, waar inwoners het vaak wat moeilijker hebben, het opbouwwerk weer vorm krijgt en we samen met inwoners, scholen, maatschappelijke- en zorgorganisaties de problemen te lijf, want samen werkt beter. We zoeken naar oplossingen die het beste zijn voor inwoners én de buurt.
De PvdA hecht veel waarde aan sociale cohesie. Want sociale cohesie, onderlinge verbondenheid, zorgt voor een zorgzame buurt, waar inwoners elkaar kennen, elkaar helpen als het nodig is. Waar inwoners over grenzen van opleiding, inkomen en achtergrond heen met elkaar optrekken. De gemeente draagt nu via het programma de Wijk op maat actief bij aan het faciliteren en organiseren daarvan. Dat gaan we de komende jaren verder uitbouwen.
Sociale cohesie gaat ook over oog hebben voor elkaar. Daarbij moeten we extra oog hebben voor de eenzamen in onze stad. Veel mensen, zowel oud als jong kampen met gevoelens van eenzaamheid. Hier is vaak te weinig oog voor. Als gemeente moeten we er juist voor die mensen zijn. Daarom moeten we de meest kwetsbare in onze samenleving helpen. We hebben de afgelopen jaren zien hier al veel goede initiatieven voor in de stad. Die gaan we ondersteunen en verder aanjagen.
• We staan voor een inclusieve samenleving, waarin iedereen meetelt en er werkelijke kansengelijkheid is. Om oog te hebben voor de noden van alle verschillende groepen zetten we meer ervaringsdeskundigen in bij het ontwikkelen van programma’s voor het verbeteren van de dienstverlening en het contact met mensen uit specifieke doelgroepen, zoals LHBTI’ers, inwoners met een niet westerse achtergrond of mensen met een arbeidsbeperking.
• We werken aan een inclusief Maassluis, waarin iedereen volwaardig meetelt en mee kan doen. Helaas zijn we daar nog niet. Daarom zullen we uitsluiting, discriminatie en racisme bestrijden: in het onderwijs, op de arbeidsmarkt en in het maatschappelijk leven.
• Inwoners met verschillende achtergronden (inkomen, opleiding, achtergrond) leven nu vaak te veel langs elkaar heen. Vooroordelen, misverstanden en zelfs wantrouwen kan groeien als er te weinig werkelijk contact tussen inwoners. Ook daarom investeren we in meer sociale cohesie: want onbekend maakt onbemind.
• Mensen wonen zo lang mogelijk thuis in hun eigen buurt. Tegelijkertijd zien we dat bij ouderen eenzaamheid en dementie vaker voorkomen. Het bestrijden van eenzaamheid zien we als onze maatschappelijke opgave: liever elke week iemand, die langsgaat bij kwetsbare ouderen om te vragen hoe het gaat en wat er nodig is, dan dat we alles vertalen in het maximum aantal uren huishoudelijke hulp.
• Afgelopen periode heeft de gemeente een ‘coalitie tegen de eenzaamheid’ opgezet met bijna 40 organisaties die zich willen inzetten om de verbinding tussen inwoners uit te bouwen. Dat bouwen we de komende jaren verder uit, want samen werkt beter en niemand kan de eenzaamheid alleen bestrijden.