4. Een zeker bestaan

4. Een zeker bestaan

Maassluis is een geweldige stad om te wonen en te werken. Werk is meer dan het verwerven van een inkomen. Werk is de sleutel tot bestaanszekerheid, waardering, respect en tot deelname aan de samenleving. Met werk zijn mensen in staat een zelfstandig bestaan op te bouwen en hun talenten te ontwikkelen. Samen willen en kunnen we werken aan een samenleving waarin de mensen centraal staan, waarin plezier in ons werk voorop staat en waarin we werk van mensen beter belonen en de welvaart eerlijker delen. In plaats van een race naar de bodem willen we echte vooruitgang voor iedereen.

Ook als het even niet lukt om van een baan te krijgen, zorgen we ervoor dat mensen op een andere manier volwaardig mee kunnen doen. Voor iedereen in onze samenleving geldt meedoen naar vermogen op een manier die het beste bij hen past.

De toeslagenaffaire heeft laten zien hoe mensen vermalen kunnen worden door de rechtse politieke keuzes en een bureaucratisch opererende overheid met te weinig oog voor de menselijke maat. Dat ongekende onrecht vinden wij onacceptabel. Daarom zullen wij bij alle beleidskeuzes en de uitvoering van gemeentelijke taken de menselijke maat in het oog houden en toetsen hoe de praktijk uitpakt voor onze inwoners.

Economie

Voor de Partij van de Arbeid is werkgelegenheid essentieel. Een florerende lokale economie is van belang voor onze inwoners, als werknemers maar ook als klanten van die bedrijven.

Werkgevers hebben ook een sociale rol: ze hebben mensen vaak al jaren in dienst en kennen de gezinnen die van hun werknemers afhankelijk zijn. Werkgevers spelen ook een maatschappelijke rol: ze geven inwoners met een arbeidsbeperking een kans, investeren in duurzaamheid of opleidingen. Bedrijven die goed draaien pakken die rol goed op.

• We verbeteren de relatie tussen bedrijfsleven en de gemeente, door aan het begin van de volgende periode een conferentie met bedrijfsleven te beleggen en knelpunten in kaart te brengen en die te verwerken in de nieuw economische visie.
  • Werkgevers verleiden we te investeren in sociaal maatschappelijk verantwoord ondernemen: zij kunnen immers veel doen voor onze inwoners. Daarvoor hebben we onder andere het Sociaal Economisch Netwerk MVS opgericht.
  • Bij nieuwe wijken houden we rekening met de nieuwe economie: werken aan huis, de deeleconomie en de digitale transformatie van de samenleving.
  • De Binnenstad is opgeknapt en biedt unieke kansen voor recreatie en toerisme. Ervaar Maassluis speelt een belangrijk rol om de toegankelijkheid van Maassluis te vergroten voor toeristen. De toeristische kansen van Maassluis kunnen verder worden uitgebouwd op grond van de in 2019 vastgestelde nota inzake city marketing “Op Volle Kracht Vooruit”

De rol van de stichting promotie Maassluis blijven wij als gemeente ondersteunen.

• Het vastgestelde ontwikkelplan Maritiem Historisch Maassluis is daarbij een grote kans voor de verdere binnenstadsontwikkeling: ons maritiem erfgoed kan verder uitgroeien tot een grote aantrekkende kracht. Wij hechten daarbij aan nauwe betrokkenheid van de stichting sleepboothaven en de Stichting Promotie Maassluis (Ervaar Maassluis)

• Bedrijven die goed maatschappelijk verantwoord werkgeverschap in praktijk brengen worden beloond. Dit doen we onder andere door de MVO-Prijs en het Sociaal Werkpact MVS, waardoor werkgevers erkenning kunnen krijgen en zich ook binden aan het aantal arbeidsplaatsen.
  • We blijven streven naar een bruisende Binnenstad met een gezond winkelaanbod en goede balans met horeca.
  • Vanwege de economische en maatschappelijke veranderingen (o.a. internetshoppen) zullen we ook – met nadruk op een goede balans- de mogelijkheden van nieuwe en extra functies in leegstaande winkels toestaan.

Werk en inkomen

Werk is cruciaal voor onze inwoners: het biedt een inkomen, sociale contacten, dagritme en kansen op ontplooiing. De PvdA streeft naar volledige werkgelegenheid en naar een arbeidsmarkt waar er voor iedereen een plek is. Iedereen heeft recht op werk op zijn of haar niveau: soms is dat werken op de dagbesteding, bij het sociaal ontwikkelbedrijf, in de basisbaan, publieke baan of het omscholingsprogramma dat we samen hebben afgesproken. Veel mensen lukt het uitstekend om zelf de weg op de arbeidsmarkt te vinden, maar als het zelf niet lukt, bieden we de helpende hand. We doen het samen. Scholing zal onderdeel van onze antwoorden zijn. Daarbij benutten we de kansen die liggen in de verduurzamingsopgave en de energietransitie volop.

• We willen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen en aan het werk houden. Daar is goede samenwerking met onze partners voor nodig.
  • In de breedte van het gemeentelijke beleid, te beginnen in het sociaal domein, kijken we naar de uitvoering van de wetten en regels voor onze inwoners: de toeslagenaffaire heeft laten zien hoe mensen kunnen worden vermalen door de overheid. Omdat we dat willen voorkomen moeten regels duidelijk en realistisch zijn, toegesneden op wat we kunnen verwachten van de inwoners die er gebruik van maken. Persoonlijk contact en werkelijke aandacht cruciaal is voor de menselijke maat.
  • We gaan actief op zoek naar al het onrechtvaardigheid of tegenstrijdigheid in de gemeentelijke regels of de uitvoeringspraktijk. Binnen een jaar van het aantreden van het nieuwe college volgt een concreet actieplan met aanpassingen dat voortkomt uit deze ophaalronde.
  • We proberen de prikkels in ons sociaal domein positief in te zetten: we willen niet dat inwoners er financieel op achteruit gaan als ze parttime gaan werken naast een uitkering, we willen een financiële prikkel juist om samen te gaan wonen als inwoners een relatie krijgen. Dat verlicht de druk op de woningen, beter voor milieu en klimaat en is beter om de kosten van het delen van een huishouden. We volgen de experimenten in oa Tilburg en Amsterdam op dit gebied snel met eigen
  • Wij omarmen zo veel mogelijk verbeteringen in de sociale zekerheid en creëren nieuwe basisbanen, in de publieke en private sector. De basisbaan is een volwaardige baan met een fatsoenlijk salaris, waarmee mensen die nu nog ongewild langs de kant staan aan de slag kunnen.
  • Werkgevers laten we zien wat ze voor hun medewerkers kunnen betekenen in het kader van zaken als laaggeletterdheid, schulden- en armoedeproblematiek, en waar ze daarvoor terecht kunnen.
  • We behouden de (fysieke) locatie van het werkleerbedrijf van Stroomopwaarts in Maassluis (de oude Dukdalf).
  • Nieuwkomers in onze stad helpen we naar passend werk. Iedere inwoner in onze stad moet mee kunnen doen.
  • We ontwikkelen leer-werktrajecten met statushouders in de sectoren waar er veel behoefte aan werk is, zoals de zorg en techniek, waarbij werk en taal gecombineerd worden. De voordelen zijn groot: betere taalbeheersing en grotere uitstroom uit de bijstand.
  • Jongeren verdienen een goede start op de arbeidsmarkt. We helpen jongeren een opleiding te vinden die bij hun talent en motivatie past en uitzicht biedt op werk. Liefst in de klas en anders door een combinatie van leren en werken. We laten (praktijk) scholen en bedrijven nauwer samenwerken, zoals in andere gemeenten al volop gebeurt. Daarnaast zijn stages een uitstekende manier om de stap naar de arbeidsmarkt te zetten.
  • We zijn trots op de door op het initiatief van de PvdA ingevoerde werkervaringsplaatsen, die een tussenstap zijn om inwoners aan betaald werk te helpen. Die werkervaringsplaatsen bieden ontwikkelkansen voor de betrokkenen en de mogelijkheid voor werkgevers om met minder risico inwoners een kans te geven. Hierbij kan geen sprake zijn van verdringing van regulier werk.
  • Speciale aandacht gaat uit naar oudere mensen zonder werk. Veel mensen boven de 55 zitten nog vol energie en ambitie, maar vinden moeilijker werk dan jongere stadsgenoten. We gaan ouderen nog meer ondersteunen met omscholing en sollicitatieadvies. We brengen ze in contact met werkgevers. En als werken echt niet lukt, gaan we voor vrijwilligerswerk met behoud van uitkering.

Armoede en schulden

De ongelijkheid in de samenleving is in de afgelopen jaren door landelijk beleid toegenomen. Uit veel rapporten blijkt dat al in de eerste dagen van je leven, je toekomst wordt bepaald. Waar je wieg staat, maakt nog te veel uit in ons land. Daar willen we in Maassluis verandering in brengen.

• De PvdA Maassluis vindt het absurd dat ouders zich moeten afvragen of ze de schoolreisjes van hun kinderen wel kunnen betalen. We zorgen dat in alle scholen regelingen zijn om te zorgen dat alle kinderen mee kunnen doen.
  • Als mensen in een participatie/re-integratietraject zitten, hebben we aandacht voor achterliggende problematiek, zoals schulden, scheiding en mentale problematiek. We pakken ook deze problemen aan, zodat deze mensen met een gerust hart aan het werk kunnen.
  • Er komt een einde aan de cultuur van wantrouwen in de bijstand. De bijstand is geen moeras van sancties, formulieren en verplichtingen maar een springplank naar meedoen in de samenleving.
  • We gebruiken zo veel mogelijk innovatieve manieren om inwoners uit de schulden te helpen of problematische schulden te voorkomen, zoals collectief schuldregelen of de doorbraakmethode via het SchuldenLab.
  • Problematische schulden willen we zo veel mogelijk voorkomen. Dat kan door vroeg signalering. Het is daarbij ook belangrijk dat er binnen het sociaal domein optimaal samengewerkt wordt door Stroomopwaarts, Wijkteam Vraagraak, ROGplus en andere partners, zoals Maasdelta. Problemen die voortkomen uit armoede moeten breed worden opgepakt.
  • Om onze partners binnen de schuldhulpverlening het makkelijker te maken moeten systemen eenvoudiger worden gemaakt en er minder vanuit wantrouwen te worden gewerkt.

Onderwijs

Ieder kind verdient een fijne jeugd, een veilig thuis en een goede school. Op school word je als kind uitgedaagd om te dromen én je dromen waar te maken. Daarbij mag je wijk, achtergrond of wie je ouders zijn nooit bepalend zijn. De verschillen in het onderwijs lijken steeds groter te worden. Zo worden leerachterstanden groter en hebben juist die kinderen last van de tekortkomingen in ons onderwijs.

Daarnaast zijn de verschillen in het onderwijs toegenomen en hardnekkiger geworden. De indrukwekkende documentaire ‘Klassen’ liet dat heel Nederland ook scherp zien. Kinderen van ouders met een laag inkomen, een praktische opleiding of een migratieachtergrond lopen vaak al voor hun tweede levensjaar haast onoverbrugbare leerachterstanden op en het aantal leerlingen dat niet de eerlijke kans krijgt zich te ontwikkelen is nog veel te hoog. We vinden het onaanvaardbaar dat niet iedereen een eerlijke kans krijgt, en willen er in Maassluis alles aan doen om de kansengelijkheid te bevorderen.

• Wij blijven streven naar werkelijke kansengelijkheid, het is een grote vorm van onrecht dat niet alle kinderen dezelfde kansen krijgen. Een goede opleiding is de sleutel naar een volwassen leven met betere kansen op werk, goed inkomen, ontwikkelingskansen en zelfs een betere gezondheid.
  • Wij streven dat ieder kind naar een brede school kan gaan. Met een goede school, (liefst gratis) kinderopvang, voldoende buitenschoolse activiteiten en brede talentontwikkeling vormen samen brede scholen.
  • Goed onderwijs staat of valt bij het hebben van voldoende en goede leraren. Dit landelijke probleem speelt ook in Maassluis. De leraren in onze stad bereiden onze kinderen met passie, geduld en veel energie voor op het verdere leven. We ondersteunen de scholen in hun zoektocht om het lerarenprobleem ook in Maassluis aan te pakken.
  • De PvdA hecht aan gemende scholen in gemengde wijken. Het is voor iedereen beter als er gemengde klassen zijn. Kinderen leren juist dan veel van elkaar. We zien dat nog niet alle scholen in Maassluis gemengd zijn en willen dat in overleg met het onderwijs bevorderen.
  • We willen een maximale deelname aan voorschoolse opvang met voor en vroegschoolse educatie (VVE) stimuleren en organiseren om taalachterstanden tegen te gaan.
  • Schooladviezen gebaseerd of afkomst, sociale klasse of andere zaken die niets met aanleg, werkhouding of talent te maken hebben zijn volstrekt onacceptabel. Ieder kind verdient alle kansen om zichzelf te ontplooien.
  • Voor goed onderwijs heb je goede schoolgebouwen nodig. Daarom is onlangs het onderwijshuisvestingsplan vastgesteld voor het (ver)bouwen van schoolgebouwen. De Montessori en Het Balkon moeten binnen twee jaar worden aangepakt. Daarnaast moet er binnen drie jaar een nieuwe school in het Wilgenrijk komen. Maar daarna moeten ook de Parasol, de Regenboog en andere gebouwen worden aangepakt.
  • De PvdA Maassluis vindt dat schoolgebouwen voor de lange termijn en duurzaam gebouwd moeten worden.
  • Het aantal integrale kindcentra (IKC’s) met sport- en cultuuraanbod in zowel primair onderwijs wordt uitgebreid. IKC’s moeten duidelijk verankerd worden in de wijk en gekoppeld worden aan de combinatiefuncties c.q. sportbuurtcoaches.
  • Schoolpleinen zijn geschikt om te spelen en te ontdekken en nodigen uit tot bewegen. Daarom moeten schoolpleinen ook na schooltijden beschikbaar zijn.
  • Het niet vinden van een stage mag nooit een reden zijn voor het niet voltooien van een opleiding. Daarom pakken we het tekort aan stageplaatsen voor scholieren en studenten aan. De gemeente geeft het goede voorbeeld met een groot stage-en trainee-aanbod.
  • Stagairs op MBO-niveau krijgen bij onze gemeente dezelfde stagevergoeding als HBO en WO’ers.
  • Het onderwijs, de gemeente en lokale ondernemers moeten samenwerken om kansen op de arbeidsmarkt voor Maassluise jongeren te creëren. We maken concrete afspraken over stageplaatsen.