5. Duurzaam & groen Maassluis
Verkiezingsprogramma

5. Duurzaam & groen Maassluis

Voor de PvdA is het in een duurzame en groene samenleving belangrijk dat iedereen in de stad mee kan doen. Duurzame keuzes moet je niet alleen kunnen maken als je veel geld hebt. Nu zien we dat huishoudens met hoge inkomens hun huis met eigen geld of met subsidies kunnen verduurzamen, terwijl gezinnen met lage inkomens in hun tochtige woning met hoge energielasten achterblijven. Dat is oneerlijk en funest voor het draagvlak. Duurzaamheid en klimaat mogen nooit leiden tot een tweedeling tussen klimaatwinnaars en -verliezers. De afgelopen jaren hebben we ons hard ingezet om dat verschil te verkleinen. We willen dat iedereen mee kan doen en iedereen meeprofiteert.

De verduurzaming gaat nu te traag. De gemeente moet zich richten op  op duurzame projecten, die tegelijkertijd zoveel mogelijk de woningbouw, het milieu en de (lokale) werkgelegenheid ten goede komt. Inwoners, organisaties, zoals het energiecollectief waterweg en bedrijven worden bij de uitvoering betrokken.

  • Duurzaamheidsarmoede kan een nieuwe tweedeling in de samenleving veroorzaken. Daarom moet de gemeente bij duurzaamheidskeuzes altijd rekening houden met de betaalbaarheid voor alle inwoners van onze stad.
  • De PvdA is voor verbeteren van de afvalscheiding, in iedere wijk! De afgelopen raadsperiode is er besloten om het systeem “omgekeerd inzamelen” in te voeren. De PvdA Maassluis wil dat bij alle nieuwbouwprojecten rekening wordt gehouden met deze nieuwe methode. Dit gebeurt momenteel nog niet.
  • Bij elke methode van inzameling van afval is het van belang dat de grootste gebruiker de zwaarste lasten hebben. Huishoudens met meerdere mini containers moeten daar dan ook voor gaan betalen.
  • De komende jaren zal Nederland de omslag maken van verwarming van gebouwen met gas naar moderne, duurzame alternatieven. Dat vergt een lange termijn aanpak, waarbij we inzetten om Maassluis aan te sluiten op een warmtenet dat vanuit restwarmte uit de industrie of aardwarmte wordt gevoegd. Daarbij moeten we naar innovatieve oplossingen op zoek. Iedereen moet zijn huis kunnen blijven verwarmen, ook mensen met een oud huis of met een krappe portemonnee.
  • Op weg naar die verdere toekomst moeten we nu al duurzame stappen zetten die hoe dan ook positief zijn, ongeacht de uiteindelijk vorm van verwarming. Isolatie, energiebesparing, groene daken en opwekken van energie via zonnepanelen zijn altijd goede keuzes op de korte termijn.
  • Die duurzame keuzes willen we aanjagen, voor alle inwoners: ook voor huurders en de lagere inkomens. Dus ook voor huurders moeten we dus duurzaamheidsboxen beschikbaar zijn, er komen extra doelgroepen campagnes om de door ons ingevoerde duurzaamheidslening te promoten bij mensen die deze het hardst nodig hebben: de inwoners met een lager inkomen, met een slecht geïsoleerde eigenwoning.
  • De gemeente zal het goede voorbeeld geven in verduurzaming van de (gemeentelijke) gebouwen, inclusief de scholen en sportaccommodaties. Verder willen we dat de gemeente duurzame projecten stimuleert op het gebied van isolatie, warmteopwekking, regenwateropvang en groene daken, energiezuinige LED verlichting en zonnepanelen.
  • Vanuit duurzaamheid is het belangrijk we de uitstoot en het geluid dat auto’s met zich meebrengen zo veel mogelijk terugbrengen. Het aanbieden van voldoende laadpalen voor elektrische auto’s en fietsen moet daarom sneller en beter verlopen.
  • We ondersteunen lokale bewonersinitiatieven rondom duurzame energietechnologie, zoals het Energiecollectief Waterweg. Hierdoor vloeien de opbrengsten niet weg in de handen van commerciële energiepartijen en profiteren de direct omwonenden mee. Zo moet de gemeente overgebleven ruimte op haar daken delen met de lokale initiatieven.

 

Groen & Stadsbeheer

Door klimaatverandering zullen we in onze gemeente vaker te maken krijgen met hevige regenbuien. Om daar beter op voorbereid te zijn en de overlast te verminderen moeten we onze stad klimaatadaptief maken. Ook moet onze stad er goed bij staan. We zijn een stad vol groen, met een bijzondere ligging aan de Nieuwe Waterweg. Dat is een unieke kwaliteit waar we trots op zijn. Het goed onderhouden van het groen is essentieel. Groen zorgt binnen bebouwd gebied voor verkoeling bij zomerse hitte in een opwarmend klimaat.

Wij zijn trots op onze eigen buitendienst, waar de medewerkers die ons groen bijhouden, ons afval ophalen, de straten vegen in eigen dienst van de gemeente zijn. Dat voorkomt veel bureaucratie, contractafspraken en bovenal uitholling van arbeidsvoorwaarden van medewerkers in de buitendienst.

  • Het beheer van de buitenruimte blijft in handen van onze buitendienst, met onze eigen medewerkers. Zij verdienen ieders respect en steun voor het belangrijke werk dat ze doen. Marktpartners en andere dure externen worden zo min mogelijk ingezet.
  • We kiezen ervoor om onze wijken te vergroenen, te investeren in de aanleg van groen en bomen en maken meer ruimte voor het groen.
  • We willen zo min mogelijk bomen laten kappen en zetten het beleid voort dat wanneer bomen gekapt moet worden, er altijd bomen worden aangeplant ter compensatie.
  • We zorgen dat onze stad altijd de passende uitstraling heeft. Hierbij zetten we in op een schone en uitnodigende stad.
  • We moedigen bewoners met voorlichting en subsidie aan om hun eigen tuin, dakterrassen en/of daken te vergroenen en de tegels de tuin uit te doen.
  • We maken onze stad ‘rainproof’ en gaan daarmee ook hittestress in de stad tegen. Dit doen we door de aanleg van grastegels op parkeerplaatsen, andere waterdoorlatende bestrating, de afvoer van schoon hemelwater naar de bodem of het oppervlaktewater, het gebruik van regentonnen, sedum als groene bedekking van de daken en meer oppervlaktewater en meer kwalitatief groen in onze stad.

 

 

Verkeer en vervoer

Maassluis is een compacte stad met veel voorzieningen op loop- of fietsafstand én we zijn uitstekend bereikbaar: aan de A20, aan de metrolijn met maar liefst 3 haltes. Met die metro hebben we goud in handen om meer mensen uit de auto te krijgen richting Rotterdam en Hoek van Holland. Het busstation viaduct Maasland biedt snelle R-net busverbindingen met Schiedam en Westland/Den Haag. Maassluis is goed bereikbaar. Om ervoor te zorgen dat dit zo blijft, moeten we meer ruimte maken voor gezonde en actieve mobiliteit. Dat levert minder geluidsoverlast, energiegebruik en schone lucht op.

  • Experimenten met mobiliteitspunten waarin je een deelauto, -scooter of -fiets kan gebruiken juichen we toe. Dit zijn nieuwe vormen van flexibel openbaar vervoer, waarbij we wel waken voor betaalbaarheid.
  • Maassluis is goed bereikbaar. Om ervoor te zorgen dat dit zo blijft, moeten we gezonde en actieve mobiliteit aantrekkelijker maken. Dat levert minder geluidsoverlast en schone lucht op en bespaart ruimte.
  • Binnen de grenzen van de stad kiest de PvdA voor verkeersveiligheid en leefbaarheid boven snelheid. Daarom kiezen we voor 30 km/h voor de hele stad, op enkele hoofdontsluitingswegen na. Alleen die wegen moeten 50 km/h blijven vanwege de autobereikbaarheid en veiligheid. De fiets is in de meeste gevallen de snelste vervoerwijze binnen de stad, zeker gedurende de spits.
  • We voeren op korte termijn 30 km/h in op de Uiverlaan, Dr. Jan Schoutenlaan, de Prinses Julianalaan en de centrumroute PC Hooftlaan, Lange Boonenstraat, Wagenstraat. Dit zorgt voor minder geluid en trillingen, schonere lucht, meer veiligheid en een prettiger klimaat voor fiets en voetganger.
  • Te hard rijden is ergerlijk, gevaarlijk en slecht voor het milieu. Hoewel de gemeente zelf geen bekeuringen mag uitdelen daarvoor, wil de PvdA meer inzet om de snelheid omlaag te krijgen: met fysieke ingrepen (weginrichting, versmallingen, drempels), met controles (door politie) en aanspreken van hardrijders (informatie en communicatie) en andere controles daarop.
  • Alle fietspaden met tegels worden vervangen door asfalt, te beginnen met de Westlandse weg en Rozenlaan die binnen 2 jaar worden vervangen.
  • Parkeren blijft gratis in Maassluis. Alleen waar de parkeerdruk erg hoog is kan in overleg met omwonenden vergunningsparkeren (met blauwe zone) worden ingevoerd, zoals dat in de Binnenstad al jaren goed werkt. Dit zorgt voor een eerlijke verdeling van de schaarse parkeerruimte.
  • Parkeren in bestaande wijken is vaak een knelpunt, in goed overleg met bewoners kunnen daar wijk- en/of straatspecifieke oplossingen voor worden gevonden.
  • Bestaande parkeerplaatsen kunnen worden vergroend door o.a. halfverharding toe te passen, zodat de stad minder last van wateroverlast en hittestress krijgt.
  • Parkeeroplossingen en parkeernormen kunnen in nieuwbouwprojecten, zeker bij de metrohaltes, moderner en slimmer zodat de kwaliteit van de wijk hoger wordt. Fietsparkeren en deelmobiliteit spelen daarbij een belangrijke rol.
  • Bij de toestemming van de bouw in de Dijkpolder (Lely en Wilgenrijk) is afgesproken dat zij bijdragen aan de verkeerskundige aanpassingen die met de buurgemeenten moeten worden gedaan bij afrit 6 (Coldenhove) en 7 (Oude Veiling). Vooral bij de Oude Veiling willen we een verkeersveiliger inrichting van de fietspaden voor de schoolgaande jeugd. Een verkeersregelinstallatie of spitsdoseerinstallatie lijkt daar de beste optie. Afsluiting van een toegangsweg naar Maassluis veroorzaakt grote opstoppingen en kan dus niet aan de orde zijn.
  • Fietsen en wandelen zijn goed voor de gezondheid, het gaat milieu- en gaat parkeerdruk tegen. We kiezen voor verbetering van voet- en fietspaden, het aanpakken van knelpunten (woon- schoolroutes en routes naar metro- en busstation) en voor betere fietsenstallingen met oplaadmogelijkheden, te beginnen in de Binnenstad.
  • In het belang van met name de kwetsbare verkeersdeelnemers (ouderen en kinderen) volgen we de landelijke richtlijnen voor Duurzaam Veilige weginrichting.
  • Het voetgangersgebied in de Binnenstad breiden we uit in overleg met de bewoners en ondernemers. Web maken Maassluis echt auto- en fietsluw tijdens de openingstijden van winkels en horeca. Handhaving daarop wordt een gemeentelijke prioriteit.
  • De buslijnen in Maassluis staan onder druk, daarom wil de PvdA inzetten op een kleinere ringbus door de stad, die inwoners naar de metrohaltes, busstation viaduct Maasland en winkelcentra kan brengen.
  • We richten de openbare ruimte inclusief in: goede voetpaden zijn belangrijk voor inwoners met een rollator, rolstoel en met een kinderwagen! We denken bij aanleg en herinrichting na over inwoners met een beperking.
  • Een inclusieve stad betekent ook dat inwoners en bezoekers ook gratis gebruik kunnen maken van een toilet. Via de Hoge Nood app is er in Maassluis een breed netwerk van openbaar toegankelijke toiletten opgezet, maar wij streven naar verdere uitbreiding van het aantal toiletgelegenheden in de stad: in de Binnenstad en bij natuurspeeltuin Avonturis. Slimme combinaties zoals met de nieuwe horecavoorziening in Avonturis en de nieuwe Jumbo in de binnenstad zoeken we daarbij op, omdat toezicht en schoonmaak cruciaal zijn om een toilet ook netjes te houden.
  • Gratis openbaar vervoer voor alle inwoners met een laag inkomen blijkt op dit moment helaas niet mogelijk. Als alternatief daarvoor zetten we in op de Argos mobiel, die kan voorzien in vervoer voor inwoners met een fysieke beperking en/of een laag inkomen: zo kan iedereen meedoen in de stad.
  • Moderniseringen zoals elektrisch rijden en deelmobiliteit stimuleren we, om het autogebruik en de parkeerdruk te verkleinen.
  • We gaan geen grond meer uitgeven waar inwoners zelf voor straatonderhoud en straatverlichting moeten zorgen ( mandelige gebieden ).

 

 

Deel dit