7. Actief zijn in Maassluis

7. Actief zijn in Maassluis

De PvdA wil dat iedereen mee kan doen en zichzelf via sport, cultuur of andere activiteiten kan ontwikkelen en ontplooien. Via ons rijke verenigingsleven zijn heel veel inwoners met elkaar verbonden. Dat is een belangrijke vorm van sociale cohesie: vriendschappen, relaties en passies voor het leven ontstaan in onze verenigingen.

De kracht van onze saamhorige stad zit voor een deel in ons rijke verenigingsleven. Daarin zijn honderden vrijwilligers actief, die zorgen dat Maassluis zo veel te bieden heeft voor haar inwoners: op het terrein van sport, cultuur en andere activiteiten. Zij verdienden de volle steun van de gemeentelijke organisatie. Via de gemeente en de CRM en MSR kunnen zijn veel leren van elkaar en met elkaar samen oppakken.

• De PvdA vindt dat alle inwoners moeten kunnen meedoen in Maassluis, via sport, cultuur of recreatie kunnen niet sociale contacten ontstaan. Daarom blijven we inzetten op toegankelijkheid van deze activiteiten, ook voor wie weinig inkomen heeft, of kinderen die opgroeien in een huishoudens met een lag inkomen. Daarom zorgen we via onze sociale regelingen (zoals het Jeugd Sport en Cultuurfonds) dat alle kinderen mee kunnen doen aan sport en cultuur.

Sport

Sporten is leuk, het is gezond en zorgt voor sociale verbindingen in de samenleving. De PvdA wil bereiken dat iedere inwoner van Maassluis in de gelegenheid is om mee te doen aan sportactiviteiten in zowel verenigingsverband als individueel. De PvdA ziet sport als belangrijk middel om de gezondheid te bevorderen, maar ook om de sociale binding te versterken. Als leidraad om tot een goed sportklimaat te komen kunnen de nieuwe sportnota en het visiedocument van de Maassluise Sport-en Recreatieraad dienen.

De PvdA vindt sportvoorzieningen belangrijk voor alle inwoners van Maassluis. Hierbij denken we aan zowel georganiseerde sport (verenigingen en commerciële sportaanbieders) als ongeorganiseerde sport (trapveldjes, Cruijffcourt, wandelen, hardlopen, wielrennen en sportinstuiven). De PvdA vindt het heel belangrijk dat er veel mogelijkheden zijn om in de eigen buurt te sporten en te bewegen. Maar ook de triminstuiven voor kinderen en ouderen zijn een belangrijk instrument om mensen te laten bewegen en meedoen.

• De PvdA streeft naar een positieve, actieve gemeentelijke organisatie die oog heeft voor de sportverenigingen, de breedtesport en de MSR en oplossingsgericht samenwerkt.
  • De PvdA staat voor onze verenigingen. We willen dan ook de komende periode een positieve, pro-actieve samenwerking tussen de gemeentelijke organisatie en de verenigingen
  • De MSR en veel verenigingen hebben terecht kritiek op de trage uitvoering van de voornemens op het gebied van sport. De PvdA wil daarom de komende jaren niet alleen meer sportfaciliteiten bouwen en opknappen, maar de hele slagkracht, snelheid en communicatie vanuit de gemeente verbeteren op het terrein van sport.
  • De PvdA wil dat de onderzocht wordt of de oprichting van een eigen sportbedrijf in Maassluis mogelijk is. In een groot aantal gemeenten is zo’n sportbedrijf, zelfstandig van de gemeente, al actief.
  • Sporten en bewegen in de buitenruimte wordt steeds belangrijker en we willen dit verder stimuleren. Bewegen is ook belangrijk voor kinderen en volwassenen die niet bij een vereniging zijn aangesloten.  Dit bereiken we door trapveldjes in de buurten aan te leggen, door wandel- en looproutes te creëren en sporttoestellen in de buitenruimtes te plaatsen.
  • De PvdA blijft de aanleg van kunstgrasvelden ondersteunen als onderdeel van het reguliere investeringsprogramma. De PvdA wil dat er afspraken gemaakt worden dat de kunstgrasvelden ook voor de buurt en het onderwijs beschikbaar zijn buiten de verenigingstijden.
  • Bestaande sportaccommodaties kunnen beter worden benut: de sportparken zouden een bruisend activiteitencentrum worden waar ook buurtbewoners en wijkorganisaties terecht kunnen. Waarin sportkantines ook als ontmoetingsplek voor de buurt kunnen dienen.
  • De PvdA stimuleert dat er voldoende sportmogelijkheden voor ouderen komen. Bewegen is goed en sporten bestrijdt de eenzaamheid.
  • De PvdA stimuleert inclusief Sporten. Sporten moet voor iedereen mogelijk zijn, ongeacht inkomen, achtergrond, geaardheid en fysieke omstandigheden.
  • De sportbuurtcoaches blijven behouden en hun activiteiten worden uitgebouwd. Zij moeten de verbinding zijn tussen onderwijs en sportverenigingen en zo jongeren tot sporten bewegen.
  • Kinderen moeten kennis kunnen blijven maken met diverse sporten via het Kies voor Sport aanbod.
  • De kwijtschelding van de OZB voor verenigingen blijft behouden.
  • De PvdA onderhoudt een goede band met de Maassluise Sport- en Recreatieraad.

Voor een goed sportklimaat zijn ook goede sportfaciliteiten nodig. De Binnensportverenigingen en de leerlingen op onze scholen verdienen betere sportmogelijkheden. De afgelopen jaren zijn er veel plannen gemaakt, maar weinig opgeleverd. Verschillende binnensportaccommodaties zijn aan vernieuwing toe. Een forse inhaalslag is noodzakelijk om de accommodaties zowel kwalitatief als kwantitatief op niveau te brengen. Daarbij hoort ook, in het kader van duurzaamheid, de sportaccommodaties klaar maken voor energie neutrale status. Daarom wil de PvdA:

• dat er een regisseur wordt benoemd, die de voorbereidingen voor nieuwbouw en de werkzaamheden aan de accommodaties inclusief de duurzaamheid aanstuurt en bewaakt.
  • de bouw van de sportzaal aan de Sportlaan met spoed realiseren
  • dat de bouw van de sportzaal in het Wilgenrijk bij de nieuwe school in die wijk snel ter wordt opgepakt.
  • bouw van een vervangende sportzaal in de buurt van de Haydnlaan, zodat de scholen het Balkon en de Regenboog en Parasol snel beschikken over een betere sportvoorziening en de Gymvereniging Maassluis een beter onderkomen krijgt.
  • dat er een Projectplant.b.v. de bouw van een nieuwe Olympiahal wordt opgesteld, hierbij Mahorokan, sportverenigingen en scholen betrekken evenals Excelsior Maassluis. Mogelijkheid onderzoeken om te komen tot een multifunctionele accommodatie in combinatie met woningbouw.
  • Verduurzaming van de sportaccommodaties.
  • De nieuwe sportnota gebruiken als beleidsstuk en spoorboekje waar de sportverenigingen en individuele sporters van op aan kunnen. (inclusief een halfjaarlijkse rapportage over de voortgang.)
  • Voor al deze plannen voldoende financiële middelen vrijmaken en een gedegen planning voor de realisatie.

Recreatie

Tijdens de coronacrisis met al het thuiswerken hebben nog meer mensen gebruik gemaakt van onze mooie fiets- en wandelpaden, er werden volop ommetjes gedaan langs de Waterweg, fietstochten door het Midden-Delflandgebied en activiteiten in de parken in de stad. Wandelen, fietsen, skaten, steppen, suppen, wielrennen, hardlopen: het kan allemaal in onze mooie stad en de gebieden er omheen.

• De PvdA wil de komende jaren de goede fiets- en wandel voorzieningen worden uitgebreid. Daarmee kan de uitstraling van Maassluis tussen het Midden-Delflandgebied en de Oranjebuitenpolder versterkt worden.
  • De recreatienota zal moeten worden herzien. Daarin willen we voorstellen voor actieve recreatie in de stad en aan de randen van de stad. Ook de watersport kan daarin van toegevoegde waarde zijn, zowel in de Vlieten als de Haven. Nieuwe ontwikkelingen voor de waterrecreatie zoals het opnieuw verbinden van de Veerstraat met de Weverskade (het nieuwe water) kunnen een waardevolle aanvulling zijn.
  • Maassluis moet een actieve rol blijven spelen bij het bewaken van de natuurwaarde van de Oranje buitenpolder en het in stand houden van de authentieke waarde van het Midden-Delflandgebied zoals vastgelegd in het Landschapsontwikkelingsperspectief Midden Delfland (LOP).

Cultuur

Cultuur biedt inspiratie, verrijkt en verbindt. Maassluis kent een rijk cultureel leven en dat maakt Maassluis aantrekkelijk. We zijn trots op onze musea, Theater Koningshof, de Kunst en Cultuur academie, de muziekschool en al die koren, boekenclubs, bandjes en de variatie aan kunstenaars die Maassluis rijk is.  Daarmee hebben we goud in handen.

Het actief bezig zijn met cultuur kan mensen verrijken, kan bijdragen aan zelfontplooiing en ontwikkeling. Cultuur kan bijdragen aan verheffing. Dat kan door passief te genieten van cultuur, maar ook door actief mee te doen: door zelf te schrijven, te schilderen, muziek te maken of toneel te spelen.

De historische Binnenstad is een prachtig uithangbord van de stad. Het schanseiland, de Groote Kerk, de stadhuiskade en de vlietjes: het is een prachtig decor, waarin in ruim 400-jarige geschiedenis zichtbaar is. De PvdA koestert die binnenstad en wil die ook beter benutten: door het openstellen van de Groote Kerk voor evenementen en rondleidingen krijgen meer mensen een inkijkje in de geschiedenis van Maassluis.  Met de openstelling van de Monstersche Sluis worden er weer schepen doorgeschut en wordt net als met het in de vaart brengen van de eerst snik, het verleden tastbaar gemaakt. Dit gaat hand in hand met toerisme en cultuurbeleving.

• De PvdA wil alle kinderen op jonge leeftijd met cultuur in aanraking brengen. Daarom willen we cultuuronderwijs (muziek en theater) op alle basisscholen houden en stimuleren we bijeenkomsten zoals kindermonumentendag.
  • De aangepaste cultuurvisie is een goed kader voor de uitvoering de komende jaren: ook doordat er meer inzet is om jongeren en inwoners met een migratieachtergrond te betrekken bij cultuur.
  • Maassluis heeft een groot aantal verschillende bevolkingsgroepen, die allemaal volwaardig meetellen. Die diversiteit willen we meer recht doen en beter benutten voor gemeenschapskunst.
  • We zien dat het culturele leven aan grote delen van de bevolking voorbijgaat. De PvdA wil dat gemeenschapskunst (community art) hier actief voor wordt ingezet: door een cultureel project te doen met een buurt of straat komen mensen tot elkaar. Dat draagt bij aan de sociale cohesie en daarmee de leefbaarheid.
  • De Furieade, Koningsdag, Bevrijdingsdag, dag van de zeesleepvaart, de Sinterklaasintocht en het filmfestival zijn belangrijke uitingen van cultuur zijn die ondersteuning verdienen.
  • De PvdA Maassluis wil ook de eigenaren van gemeentelijke monumenten en andere beeldbepalende panden actiever ondersteunen in hun werk om die monumentale panden mooi te houden, in het belang van de historische uitstraling van de
  • De PvdA wil de openingstijden van de bibliotheek verruimen (zowel door de week als op zaterdag en zondag) zodat de toegankelijkheid van kennis, cultuur en informatie voor alle inwoners van Maassluisbeter wordt.
  • De maritieme traditie en het maritieme erfgoed in de stad goud waard is en zo veel mogelijk wordt benut, het 10 jaren ontwikkelplan voor de museumhaven
  • De rol van cultuur wordt versterkt bij stadsontwikkeling, waarmee kunstwerken in de openbare ruimte wordt gerealiseerd in nieuwe buurten.
  • Momenteel wordt er nauwelijks gebruik gemaakt van de subsidies door ouders met een kleine portemonnee om hun kinderen van cultuur te laten genieten. Daarom willen we meer bekendheid en betere regelingen, zodat ieder kind mee kan doen aan muziek, dank of theaterles.
  • De Koningshof heeft de afgelopen jaren ingezet op een divers aanbod voor verschillende groepen in onze stad. Wij willen dat blijven ondersteunen en bevorderen.