6. Een zorgzame stad

6. Een zorgzame stad

Maassluis moet werken voor iedereen. Juist daarom is het zo belangrijk dat we de juiste zorg en ondersteuning bieden aan mensen die dat nodig hebben. Zorg moet niet steeds gaan over geld en tekorten, maar over mensen. De PvdA Maassluis vindt het van belang dat we echt kijken wat mensen nodig hebben. Daarnaast betekent een zorgzame stad ook plek voor iedereen, jong en oud. Voor jongeren moet Maassluis een stad zijn waar je in kan groeien en ontwikkelen. Voor ouderen moet Maassluis een plek zijn waar je waardig oud kan worden.

In de huidige samenleving kampen zowel jongeren als ouderen met zware eenzaamheidsproblematiek. In veel onderzoeken wordt dit gelinkt als oorzaak voor vele andere fysieke en mentale problemen. Daarom is het belangrijk dat we in Maassluis omkijken naar elkaar. Door echt verbonden met elkaar te zijn.

Jongeren

Maassluis maken we samen klaar voor de toekomst. En die toekomst ligt in de handen van onze kinderen en jongeren. De PvdA vindt dat kinderen en jongeren gezond en veilig moeten kunnen opgroeien. Maassluis biedt daarvoor een prachtig thuis.

Met de meeste jongeren gaat het goed. Soms veroorzaken ze overlast. Jongeren ontmoeten (hangen) elkaar op straat, dat is van alle tijden. Dat mag niet ontaarden in overlast. Daarom is het belangrijk dat er voldoende jongerenwerkers kunnen worden ingezet voor zowel ambulant als locatie gebonden werk. Het jongerencentrum InBlik aan de Westlandse-weg dient optimaal toe worden benut. Voor alle jongeren in de stad is een vorm van open jongerenwerk en wordt een inhoudelijk programma aangeboden. Tot slot moet voor jongeren met wie het niet goed gaat, altijd de juiste hulp beschikbaar zijn.

• Onder meer door meer bewegingsmogelijkheden, door inzet combinatiefuncties (sportbuurtcoaches) en uitbreiding van het sportbuurtwerk en meer pauzesportmogelijkheden, wordt overgewicht bestreden.
  • Er met jongeren en niet over jongeren wordt gesproken bij politieke besluitvorming en bij ontwikkeling van beleid waar het gaat om jongeren.
  • De nachtbus wordt opnieuw ingevoerd, daarnaast wordt er gekeken naar een optie van de nachtmetro

Jeugdhulp

Met de meeste jongeren in onze stad gaat het goed, maar sommigen hebben extra hulp nodig. De PvdA vindt het belangrijk dat passende zorg voor die jongeren beschikbaar is. De nieuwe methode van inkoop en organisatie van de Jeugdhulp moet daarvoor zorgen. Passende hulp moet snel en zolang het noodzakelijk is direct kunnen worden geboden. Wachttijden willen we ten alle tijden tegengaan. Samenwerking met het onderwijs is belangrijk waarbij het zowel gaat over de hulpvraag als de inzet van het budget voor passend onderwijs. Afgelopen jaren hebben we gezien dat buddy-systemen goed werken. Die zouden wij willen uitbreiden.

• Eigen kracht en eigen verantwoordelijkheid mogen geen reden zijn om hulp te weigeren. Tegelijkertijd nemen we afstand van de tendens van medicalisering en problematisering. Opvoeden en opgroeien gaan gepaard met risico’s en met vallen en weer opstaan. Dingen die bij het normale leven horen, laten we ook daar. Opvoedingsondersteuning en jeugdhulp zien we in elkaars verlengde, maar niet als elkaars gelijke.
  • Het budget mag nooit een belemmering zijn om de hulp te leveren die nodig is. Passende hulp bieden aan ieder kind staat voorop.
  • Wachtlijsten in Maassluis moeten worden voorkomen. Waarbij het van belang is dat vanaf het begin de juiste hulp wordt gefaciliteerd. In een poging om wachtlijsten te voorkomen wordt momenteel vaak eerst andere hulp geboden. Die hulp kan averechts en vertragend werken. Jongeren moeten gelijk geholpen worden met de zorg die zij nodig hebben.

Ouderen

Het aandeel ouderen in Nederlandse bevolking stijgt en dus ook in Maassluis stijgt. De PvdA ziet vergrijzing niet als probleem, maar als een demografische ontwikkeling die kansen biedt.

• Omdat ouderen langer zelfstandig blijven wonen zijn er meer zelfstandige levensloopbestendige woningen nodig met daarbij gemeenschappelijke voorzieningen zoals een ontmoetingsruimte.
  • Voor ouderen zijn en worden er nieuwe woningen gebouwd zoals de Oud Sluys en de Vlootschouwer. In nieuwbouwontwikkelingen rondom station west moeten daar naast 33% sociale huur ook middeldure huurwoningen en koopwoningen voor ouderen komen.
  • We investeren in programma’s, waarmee mensen leren omgaan met eenzaamheid. Mensen kunnen lang bijdragen aan de maatschappij, maar soms is daarbij professionele ondersteuning nodig en moeten mensen hiertoe worden uitgenodigd.
  • Maassluis is een dementievriendelijke gemeente waar mensen met dementie zo goed mogelijk normaal kunnen functioneren.
  • Samen met Maasdelta blijven we de doorstroming van senioren naar levensloopbestendige appartementen (en alleenstaanden naar kleinere woningen) bevorderen. We voeren ook een kortingsregeling in, omdat ouderen bezorgd zijn over de woonlasten. Door ouderen hun oude huur mee te laten nemen naar de nieuwe woning zal de doorstroming vergroten.
  • De 15-minuten norm voor de aanrijtijd van ambulances wordt te vaak overschreden. Om dat in de toekomst terug te dringen zetten we ons in voor de optimale spreiding en beschikbaarheid van de ambulancestandplaatsen.

Zorg

De PvdA vindt dat het beperkte budget nooit een belemmering mag zijn om de zorg te leveren die iemand nodig heeft. Iedereen moet daarop kunnen rekenen. Als je ziek bent of iemand in je omgeving dat is, heb je hulp nodig en is al het andere onbelangrijk. Dan wil je erop kunnen rekenen dat jij of je naasten de juiste zorg, aandacht en liefde krijgen. Niet op basis van wie je bent, maar op basis van wat je nodig hebt.

Ondertussen werken de mensen in de zorg keihard. Daarbij zijn ze soms meer tijd kwijt aan de administratie en verantwoording dan ze aan hun cliënten besteden. Ook in de zorg is het marktdenken doorgeschoten en zijn er teveel aanbieders om uit te kunnen kiezen.  Dat kan en moet anders: door de marktwerking te beperken, uit te gaan van vertrouwen in de zorg- en welzijnsprofessionals en er lokaal op toe te zien, dat wij met zorgaanbieders werken, die niet gaan voor winstmaximalisatie, maar voor goede zorg.

• We willen in Maassluis alle mogelijkheden zoeken aangrijpt om op zoek te gaan naar manieren om de omgekeerde solidariteit van het abonnementstarief in de Wmo te keren.
  • Hoofd- en onderaannemer schap maken het hele systeem ondoorzichtig. Enerzijds zitten er zorgcowboys bij de onderaannemers, anderzijds worden werknemers of schijnzelfstandigen uitgebuit. Het kan niet zo zijn, dat onze gemeente dure zorg inkoopt bij de hoofd aannemer en dat deze vervolgens de winst in zijn eigen zak steekt door goedkoop in te kopen bijeen onderaannemer.
  • Een goede relatie tussen de Wmo en de sociale werkvoorziening is belangrijk. We zetten werk in als medicijn, zodat mensen door kunnen stromen van de Wmo-dagbesteding naar de arbeidsmatige dagbesteding.
  • Minima krijgen een tegemoetkoming in de eigen bijdrage van de Wmo.
  • We faciliteren lotgenotencontacten voor mantelzorgers.
  • We onderzoeken welke mantelzorgersextra ondersteuning nodig hebben en organiseren die dan ook. Bijvoorbeeld met een concept zoals autismevriendelijke gemeenten.